Sunday, November 29, 2009

Hari ni 30/11/09 bersamaan 13 zulhijah.
Hari ni adalah hari terakhir bagi jemaah haji untuk melontar jamrah jika mengerjakan nafal sani. Bagi mereka yang melakukan nafal awal mereka sedang bersiap untuk kembali ke Mekah untuk melakukan rukun haji yang selanjutnya iaitu tawaf dan sai. Perjalanan dari Mina ke Mekah akan mengambil masa lebih dari 4 jam kerana kesesakan jalanraya. Malah ada jemaah haji yang berjalan kaki akan sampai ke mekah lebih awal dibandingkan dengan mereka yang menaiki bas. Mungkin bila projek monorel dah sempurna nanti perjalanan jemaah haji dapat dipersingkat dan tentu lebih selesa. Di tanahairpun kesesakan jalanraya semalam cukup luar biasa . Perjalanan dan Alor Gajah ke Seremban mengambil waktu hampir tiga jam. Jarak yang sebegitu biasanya cuma memerlukan 45 minit tetapi semalam lebih dari tiga jam. Begitu kesesakan di mana -mana. Saya petang semalam terperangkap dalam kesesakan tersebut bila hendak pulang ke Seremban setelah menghantar anak balik ke Melaka. Dalam keadaan yang begini macam-macamlah perangai manusia. Yang paling popular ialah masuk ke lorong laluan motosikal di sebelah paling kiri.Banyaklah kereta yang dipandu oleh orang-orang yang kurang kesabarannya meredah laluan tersebut. Macam biasa polis trafikpun dah sedia menunggu maka kena kompaunlah mereka. Tak pasal-pasal kena bayar saman RM 150 hanya kerana kurang sabar mengikut giliran.
Cuma semangat nak balik beraya dikampung cukup kuat dikalangan rakyat Malaysia.Walau macam mana sesakpun jalanraya mereka tetap berpusu-pusu balik beraya di kampung.Sikap yang sebegini saya rasa amat baik , cuma perjalanan perlu diatur supaya kesesakan dapat dikurangkan. Kalau dah tau jalan sesak disebelah petang maka sebaiknya berangkatlah waktu pagi supaya perjalanan lebih lancar. Saya semalam terperangkap kerana tak pernah terfikir yang jalanraya akan sesak kerana tak pernah mengalaminya. Kalau saya tahu begitu tentunya saya akan menghantar anak pulang ke asrama pada sebelah pagi. Cukuplah sekali pengalaman sebegini yang cukup menguji kesabaran.
Khutbah hariraya kemarin amat menarik. Tuan imam memperkatakan tentang konsep korban yang akhirnya adalah untuk membentuk insan yang bertaqwa. Manusia yang pintar tetapi tidak bertaqwa akan mendatangkan kehancuran pada dunia. Lihatlah bagaimana wang dari akaun orang lain dapat dicuri oleh mereka yang pintar menggunakan komputer. Dengan mudah mereka boleh masuk ke sistem simpanan bank dan mencuri wang dari akaun orang lain. Perkara yang sebegini dah banyak kali terjadi dan setakat ini belum ada cara untuk menghalangnya. Malah sistem pertahanan pentagon di Amerikapun dipecah masuk oleh hacker.Jadi sistem milik negara terkuat di duniapun tak selamat dari gangguan manusia yang pintar komputer.Ini baru cerita komputer belum lagi cerita penggelapan wang cara lain. Bermacam-macam cara yang digunakan sekarang ini untuk merosakkan orang lain. Puncanya cuma satu iaitu kepintaran yang tak dikawal oleh taqwa.Mudah-mudahan segala yang kita lakukan terutama dalam bulan zulhijah ni akan lebih mendekatkan diri kita dengan Allah supaya kita menjadi insan yang terbaik. Manusia yang paling mulia di sisi Allah adalah mereka yang paling bertaqwa.
Wassalam

No comments:

Post a Comment