Sunday, November 1, 2009

Hari ni 2/11/09 bersamaan 14 zulhijah.
Sekarang musim hujan. Pagi-pagi lagi dah hujan lebat. Biasalah bila sampai musim hujan maka jalan pun banyak yang berlubang. Gitulah saban tahun. Jalanraya di negara kita ni sering rusak kerana banyak sangat pihak yang suka menggalinya. Bila nak pasang paip air jalan digali, bila nak pasang kabel letrik pun digali, bila nak pasang paip kumbahan juga digali. Bila dah gali tak tutup betul-betul. Tutup pun ala kadar tak sama macam yang asal. Akibatnya bila hujan maka lopak sana lopak sini. Masalah ni dah berlarutan dari dulu sampai sekarang. Bila nak selesai tak taulah.
Musim hujan ni kita akan dapat selsema dan batuk. Ini dah menjadi fenomina biasa. Tapi jika flu dan batuk sekarang ni jangan ambil ringan kerana dikuatiri jangkitan H1N1. Sekarang dah senyap dah masalah ni dan ramai yang dah mula lupa. Biasalah macam tu, kita cepat lupa.Di Amerika timbul kepanikan baru tentang H1N1 kerana dah lebih 1000 orang yang mati. Katanya mereka terkena gelombang kedua H1N1. Negara-negara yang akan mengalami musim salji amat takut tentang gelombang kedua ni. Mudah-mudahan kita dijauhkan dari serangan H1N1 gelombang kedua.
Sekarang ramai jemaah dah mula sampai di mekah dan madinah kerana musim haji akan bermula. Tapi setakat ini belum ada maklumat yang mereka ada yang diserang H1N1. Semoga Allah lindungi mereka yang menjadi tetamu Nya.
Di Amerika ada kajian yang terbaru tentang kesan statin terhadap peyembuhan H1N1. Ubat statin adalah ubat untuk menurunkan kadar kolesterol dalam darah tetapi ubat ini juga boleh menghilangkan kesan inflamasi pada badan. Salah satu kesan buruk H1N1 adalah inflamasi pada paru-paru sehingga kerja paru-paru menjadi lumpuh . Jadi ubat ini dikatakan boleh mengatasi masalah ini. Kajian masih pada peringkat awal.
Menyambung tentang cerita darah tinggi. Hari sabtu lepas saya ada menulis tentang ubat diuretik untuk mengawal darah tinggi. Ubat lain yang digunakan adalah Beta blockers. Ubat ini menghambat pengaktifat reseptor beta dalam jantung. Dengan cara ini tekanan pada jantung dapat dikurangkan dan jantung menjadi lebih relax. Bila keadaan ini berlaku tekanan darah dapat diturunkan.Contoh beta blocker adalah metoprolol.Cuma masalah ubat ni jika dimakan boleh menyebabkan kesan asthma menjadi lebih teruk dan badan akan terasa lemah sedikit. Kesan sampingan lain adalah mengurangkan nafsu seks laki-laki
Pesakit yang menggunakan ubat ini perlu mendapat maklumat yang secukupnya dari doktor atau ahli farmasi kerana kesan sampingan yang telah disebutkan tadi.Masalah yang selalu timbul adalah maklumat tak diberikan. Jika pun diberikan pesakit tak faham. Jadi bila mereka mula memakan ubat berkenaan dan kesan sampingan timbul maka pesakit akan terus berhenti makan ubat dan akibatnya tekanan darah tinggi tidak terkawal. Jika tekanan darah tidak dikawal dalam jangka yang panjang maka pesakit akan mendapat komplikasi dari penyakit ini. Inilah yang banyak terjadi di negara kita dimana jumlah pesakit yang menderita komplikasi semakin meningkat dan penyakit jantung sekarang ini sudah menjadi pembunuh nombor satu di negara ini.Jika anda menjadi pesakit sebelum menggunakan sesuatu ubat maka dapatkan maklumat yang lengkap dari doktor berkenaan. Jika tak faham juga dapatkan maklumat dari ahli farmasi. Pastikan anda faham betul-betul cara penggunaannya serta kesan sampingan yang mungkin timbul. Kesan sampingan ini bervariasi dari seorang individu ke individu yang lain.
Oleh itu maklumat yang tepat sangat penting
Sampai jumpa lagi.Wassalam

No comments:

Post a Comment