Monday, November 16, 2009

Hari ni 17/11/09 bersamaan 29 zulkaidah
Penyakit Diabetes Mellitus memerlukan kepakaran khusus untuk merawatnya .Disamping doktor pakar penyakit umum sudah ada pengkhususan iaitu pakar endokrinologi dan salah satu pengkhususan pakar ini adalah penyakit diabetes. Di negara kita sudah ada hospital yang mengendalikan klinik khusus untuk diabetes. Mereka yang bertugas di klinik ini mendapat latihan khusus agar mampu mengajar dan memberi kaunseling kepada pesakit diabetes. Masalah yang dianggap kecil tetapi memberi impak yang sangat besar adalah masalah penjagaan kaki bagi pesakit diabetes. Bila seseorang menghidapi penyakit diabetes dan bila kawalan penyakit kurang sempurna maka lama kelamaan bekalan darah ke bahagian kaki akan mulai berkurangan kerana kerusakan darah ke tempat tersebut.Akibatnya kaki menjadi kebas dan mula kehilangan deria rasa. Bila kaki ini memijak benda tajam pesakit tidak akan merasa sakit. Ini akan mendatangkan bahaya kerana boleh menyebabkan luka yang dalam dan luka pula sulit untuk diubati kerana bekalan darah dan oksigen ke kaki sudah berkurangan dan melambatkan penyembuhan luka. Keadaan ini mendedahkan pesakit kepada risiko gangrene dan kaki boleh di potong. Oleh itu rawatan kaki sangat penting. Pesakit dinasihatkan sentiasa memakai alas kaki ke mana sahaja mereka pergi termasuk di rumah dan di dalam bilik air. Bila keluar dari bilik air maka kaki perlu di lap supaya betul betul kering untuk mengelakkan jangkitan kuman bila kaki dalam keadaan basah.
Satu lagi masalah yang sering terjadi adalah masalah hipoglisaemia. Pasakit perlu diajar mengesan tanda-tanda masalah ini supaya langkah pencegahan boleh diambil dan jika terjadi apa yang perlu dilakukan oleh pesakit. Jika dibiarkan pesakit boleh pengsan dan mengalami koma. Jika koma tanpa rawatan maka kemungkinan bekalan darah ke otak akan terhenti dan ini boleh menyebabkan kecacatan yang kekal.

Semalam saya ada membaca berita tentang laporan penyelidikan yang dilakukan di Universiti Columbia Amerika. Sekumpulan saintis telah membuat penyelidikan tentang kesan menggosok gigi terhadap kekuatan ingatan. Kajian dilakukan terhadap sekumpulan peserta yang berumur lebih dari 60 tahun. Mereka yang kerap menggosok gigi didapati terhindar dari jangkitan kuman pada gigi atau dalam istilah saintifiknya disebut periodontitis. Jadi didapati mereka yang bebas dari jangkitan ini mempunyai daya ingatan yang lebih kuat dibandingkan dengan mereka yang mempunyai masalah ini. Adalah diyakini mereka yang bersih giginya bukan sahaja mempunyai daya ingatan yang lebih kuat tetapi juga terhindar dari penyakit nyanyuk. Sebagai muslim kita diajarkan untuk membersih gigi sepanjang waktu terutama sebelum melakukan solat. Rasul mengajarkan agar kita disunatkan bersugi sbelum solat. Dalam kontak hari ini disamping bersugi tentunya kita boleh memburus gigi sebelum berwuduk agar keadaan gigi sentiasa bersih. Disiplin yang diajarkan oleh Rasulullah ini ternyata mempunyai kesan yang sangat besar terhadap kekuatan minda seseorang.Sayangnya yang melakukan penyelidikan bukannya kita tetapi orang lain.
Wassalam

No comments:

Post a Comment