Friday, November 13, 2009

Hari ni 14/11/09 bersamaan 26 zulkaidah. Minggu ni slow sedikit menulis blok kerana banyak komitment. Tapi walaupun begitu di sempat-sempatkan juga.
Hari ni adalah hari diabetes sedunia. Penghidap diebetes di dunia pada tahun 2007 sahaja berjumlah 171 juta orang dan di jangka jumlah ini akan menjadi dua kali ganda pada tahun 2030. Di negara kita sahaja pada tahun 2030 di jangkakan jumlah pengidap diabetes menjadi 2.5 juta orang.
Penyakit ni berpunca dari faktor genetik dan cara hidup atau dalam bahasa Inggeris disebut life style.Diabetes di bahagi kepada dua jenis iaitu diabetes insipidus dan diabetes mellitus. Diabetes insipidus terjadi disebabkan kurangnya pengeluaran Anti Diuretic hormone. Hormone ini bertanggungjawab mengawal pengeluaran kencing dari badan. Bila jumlahnya tidak mencukupi maka pengeluaran air kencing akan lebih kerap sehingga menjadi masalah besar kepada peakit. Hormon ADH dikeluarkan oleh kelenjar Pituitary. Penyakit jenis ini jarang terjadi malah ramai yang tak tahu tentang keujudan penyakit ini.
Penyakit yang di sambut setiap tahun sebagai diabetic day di seluruh dunia adalah daibetes mellitus iaitu penyakit yang disebabkan oleh kekurangan hormon insulin. Diabetes mellitus pula boleh dibahagi lagi menjadi diabetes mellitus type 1 and diabetes mellitus type 2. DM type 1 biasanya terjadi pada kanak-kanak kerana pancreas tidak mampu mengeluarkan insulin untuk memproses glucose yang ada di dalam badan. Jadi ubatnya adalah dengan cara menyuntik insulin kepada pesakit. Jumlah penderita DM type 1 juga tidak ramai. Yang menjadi masalah besar ialah diabetes mellitus type 2. Penyakit ini terjadi kerana jumlah insulin yang dikeluarkan tidak mencukupi dan insulin reseptor pada saluran darah tidak berfungsi dengan baik.Insulin akan memetabolisma glukos dalam darah dan glukos ini akan memasuki sel-sel dalam tubuh untuk menghasilkan tenaga. Tenaga yang berlebih akan di simpan sebagai glycogen di dalam hati sebagai simpanan.Bila diperlukan glycogen ini akan di proses kembali menjadi tenaga. Bila seseorang menghidapi diabetes mellitus type 2 glukos yang ada tidak diproses sepenuhnya dan tidak disimpan sebagai glycogen. Akibatnya lebihan glukos dalam saluran darah akan keluar bersama air kencing. Sebab itu disebut kencing manis. Mungkin dulu para saintis tidak mempunyai alat untuk mengesan kehadiran gula di dalam darah. Jadi yang boleh dilakukan oleh mereka ialah dengan merasa kencing tersebut. Sebab itu mereka tahu rasanya manis.
Oleh kerana glycogen tidak disimpan oleh hati maka bila badan memerlukan lebihan tenaga maka simpanan lemak dalam hati akan dibakar menjadi tenaga. Sebab itu pada peringkan awal diabetes mellitus pesakit akan menjadi kurus kerana simpanan lemak telah dibakar menjadi tenaga.
Bila glukos berada banyak dalam darah maka ia akan menyebabkan kerosakan pada pembuluh darah ke bahagian kaki, tangan, jantung, buah pinggang dan mata. Akibatnya terjadi komplikasi yang berat. Bila tak cukup bekalan darah ke kaki maka kaki akan menjadi kebas dan bekalan oksigen juga akan berkurangan kerana oksigen dibawa oleh darah. Akibatnya pesakit kurang sensitiviti deria rasa dan bila terpijak benda tajampun dia tak rasa.Jadi bila luka pula sulit untuk disembuhkan kerana darah tak membawa cukup oksigen. Kalau tak sembuh luka akan merebak dan kulit disekitar akan menjadi mati. Keadaan ini disebut gangrene dan ubatnya cuma satu iaitu kaki dipotong. Bila bekalan oksigen tak cukup ke jantung maka akan dapat sakit jantung. Bila kena pada mata maka terjadi retinopathy dan mata akan menjadi buta. Begitu juga buah pinggang akan rosak.
Tanda-tanda awal penyakit ini boleh dikesan jika ada tanda-tanda kerap kencing malam, rasa haus yang melampau, gatal-gatal pada celah kelengkang, gatal-gatal pada hujung jari kaki dan badan menjadi tak bertenaga dan cepat penat. Jika ada periksalah glood sugar anda di hospital atau diklinik. Jika blood sugar melebihi 6.2 mmol/l waktu kita berpuasa atau > 10mmol/l secara random maka kemungkinan anda pengidap kencing manis. Jadi perlu pemeriksaan lanjut untuk pengesahan. Apa yang dimaksud dengan puasa. Puasa artinya tidak makan atau minum minuman manis selama 6 hingga 8 jam sebelum darah diambil. Random pula dikira jika blood sugar diperiksa bila-bila masa.
Isnin kita sambung tentang rawatan dan langkah pencegahan
Wassalam

No comments:

Post a Comment