Monday, November 23, 2009

Hari ni 24/11/09 bersamaan 7 zulhijah.
Semalam saya berada di Seberang Perai kerana menghadiri peresmian sebuah hospital swasta. Saya berangkat ke Pulau Pinang hari ahad petang dengan menaiki Air Asia. Waktu sampai di LCCT penumpang tengah beratur panjang. Keadaan di sana macam Puduraya. Sekarang ini naik kapalterbang bukan lagi benda mewah tapi dah menjadi pengganti bas. Kemudahan dalam kapalterbang pun lebih kurang macam bas express. Saya perlu beratur selama 45 menit untuk menyelesaikan check in. Macam tu di LCCT kerana tak ada nombor giliran. Tapi tak ada siapa yang komplain sebab sistem tambang murah memang macam tu.

Sampai di Pulau Pinang hampir pukul lima petang. Dari pulau langsung ke tanah besar melalui jembatan Pulau pinang. Keadaan trafik cukup lancar kerana hari minggu dan jembatanpun sudah menjadi tiga lorong. Waktu malam ada dinner di restoran sea food. Macam biasa ada beberapa orang teman yang takut nak makan kerana menghidap penyakit gout. Penyakit ini timbul kerana pemendapan uric acid yang berbentuk kristal kecil di sendi-sendi terutama di bahagian buku lali. Gout terjadi kerana kelebihan purin yang akan bertukar menjadi uric acid. Bila dah melebihi paras normal maka ia akan mendap di sekitar sendi-sendi.Bila uric acid ni dah mendap ia akan menimbulkan inflamasi di kawasan sendi kaki dan sendi menjadi bengkak. Bila bengkak tentulah sakit dan kulit menjadi mereka. Akibatnya pesakit akan sukar untuk berjalan dan boleh menyebabkan seseorang itu di masukkan ke hospital kerana memerlukan waktu yang lama untuk merawatnya. Saya terkejut juga bila ada kawan yang siap-siap membawa ubat anti inflamasi ni. Macam tu lah mereka yang bekerja di hospital memang pandai menyimpan berbagi jenis ubat walaupun dia bukan ahli farmasi.
Penyakit gout boleh diubati dengan cara memakan ubat anti inflamasi untuk mengatasi pembengkakan dan sakit yang akut tetapi untuk menurunkan kadar uric acid maka perlu mengambil allopurinol. Nama ubat ini yang paling terkenal di pasaran adalah zyloric.
Ubat-ubat anti inflamasi banyak terdapat di pasaran dengan berbagai jenama. Antara yang terkenal adalah indocid, brufen, feldene, naproxen, mobic, celebrex dan sebagainya. Kesemua ubat ini di sebut NSAID iaitu non steroidal anti inflammatory drugs. Ubat ini bekerja untuk menghilangkan inflamasi yang meyebabkan pembengkakan dan bila bengkak dah hilang maka sakit juga akan hilang. Masalah utama ubat ini adalah gangguan pada saluran pencernaan atau gastric irritation. Masalah ini boleh di atasi bila ubat dimakan bersama dengan makanan. Artinya jangan makan bila perut kosong. Ubat -ubat jenis ini yang baru adalah jenis COX 2 iaitu golongan ubat yang tidak menyebabkan gangguan pada saluran pencernaan. Contoh ubat ini adalah celebrex.
Penyakit gout akan datang dan pergi tergantung jenis pemakanan kita .Oleh itu cara yang terbaik adalah mengawal makanan.Kurangkan makanan yang mengandung banyak purin seperti makanan yang berasal dari laut, daging merah dan kekacang. Bila makanan di kawal maka penyakit juga akan terkawal

Saya terbang pulang ke KL pada hari isnin petang.Sewaktu dalam perjalanan pulang saya menaiki teksi yang dipandu oleh seorang pemandu teksi berbangsa Melayu. Katanya teksi tersebut bukan milik dia tapi dia menyewa dengan kadar sewa RM 20 sehari untuk hari biasa dan RM 25 pada hari minggu. Saya rasa sewa ni murah dibandingkan dengan teksi di KL yang harus membayar sewa RM 50 sehari. Dia juga mengeluh kerana sulit mendapatkan penumpang. Sekarang katanya pemandu teksi perlu menunggu hingga 2 jam untuk mendapatkan penumpanag. Orang tempatan lagilah sulit nak dapat kerana kebanyakan penduduk tempatan mempunyai kenderaan sendiri. Paling tidak pun ada motosikal. Kalau dulu banyak pekerja asing tetapi sekarang jumlah mereka telah berkurangan kerana kerapnya pemeriksaan dokumen permit kerja. Jadi mereka yang tak ada permit dah lari ke negeri lain. Yang tinggal banyak orang vietnam tapi orang vietnam ni tak nak naik teksi. Mereka lebih suka naik bas kerana tambang nya lebih murah. Jadi mengelohlah pemandu-pemandu teksi di Sebarang Perai ni.
Jadi inilah perjuangan hidup manusia yang saling bergantung antara satu dengan yang lain. Bila banyak pekerja asing pemandu teksi yang gembira tapi orang lain tak gembira. Bila kurang tenaga kerja asing pemandu teksi pula yang sulit mencari rezeki. Kalau teksi milik sendiri mungkin kurang sikitlah beban yang ditanggung oleh pemandu teksi.
Wassalam

No comments:

Post a Comment