Tuesday, November 24, 2009

Hari ni 25/11/09 bersamaan 8 zulhijah.

Michael Gorbachev dianggap berjasa besar menamatkan perang dingin antara blok barat dan blok timur pada akhir lapan puluhan. Bagi rakyat soviet union beliau mungkin dianggap penghianat tapi bagi Amerika dan sekutunya dia dianggap hero sehingga dianugerahkan hadiah istimewa sebagi penerima nobel keamanan. Sekarang beliau mengetuai kumpulan yang mengkaji perubahan iklim dunia. Tentunya dengan habuan yang sangat besar.Bagi kita apapun yang terjadi adalah ketentuan Ilahi. Runtuhnya soviet union menyebabkan Amerika tiba-tiba merasa pemegang kuasa tunggal dunia sehingga menggelar diri sebagai polis dunia. Bush mula mengganas semahu-mahunya . Yang pertama menjadi mangsa adalah taliban di Afghanisan. Apa yang dicari di sana hanya dia sendiri yang tahu. Yang pasti tentu hatinya puas dapat meruntuhkan pemerintahan taliban. Dia sebenarnya lupa bangsa Afghanistan tak pernah tunduk dengan penjajah dan belum ada satupun kuasa dunia yang mampu bertahan bila berperang dengan mereka. Amerika sedang kepayahan di sana sehingga menjerit meminta tolong dengan sekutu-sekutunya. Hari-hari ada saja askarnya yang mati sama ada dibunuh atau membunuh diri.Bush sudah turun dari tahta tapi Obama menyambung tugas tersebut dengan menghantar lebih banyak tentera. Dia lupa sebenarnya datuk dia bernama Husin seorang muslim afrika.Amerika hanya menguasai sebahagian dari kabul. Selebihnya berada ditangan pejuang pembebasan.

Setelah Afghanistan Bush meneruskan amukan ke Bagdad. Sadam Husin yang kononnya kuat lumpuh dengan begitu cepat. Rahsianya askar beliau tak punya jati diri. nampak gah tapi tak bermaya. Bagdad diserang kerana minyak dan semua orang tahu tentang perkara ini. Kononnya saddam menyimpan senjata berbahaya tapi setelah tentera Amerika masuk tak jumpa apa. Akhirnya Sadam mati digantung oleh Bush. Bush lupa yang dia nanti juga akan masuk ke dalam kubur cuma entah bila dan bagaimana. Hari-hari tentera Amerika dan sekutu juga mati. Nampaknya sampai sekarang Amerika masih belum menang tapi yang pasti minyak Irak terus digali untuk memdapatkan keuntungan besar. Inilah kerja Amerika dan sekutunya.
Niat di hati nak menyerang Iran nyata tak kesampaian. Sampai hari ini Amerika dan israel masih terus mengacah Iran tapi tak berani lagi menyerang. Mudah-mudahan Iran mampu bertahan.
Tuhan jadikan semua benda berpasangan. Tua lawannya muda. Yang kecil lawannya besar. Yang lemah lawannya kuat. Barat lawannya timur dan bila blok timur hancur tiba-tiba Amerika tak ada lawan. Jadi ingin jadi jagoh sendirian dan bertindak sesuka hati dan main hantam keromo. Tapi Tuhan ada dan sejarah telah membuktikan setiap kuasa ada batasnya. Sama-sama kita lihat nanti.
Runtuhnya blok timur telah merubah peta dunia. Cina yang dulunya tidur mula bangkit. Sekarang mereka rancak membangun meniru kuasa kapitalis walaupun mendakwa masih komunis. India yang dulu berkiblat ke blok timur tiba-tiba membanting stering membelok ke barat. Sekarang dua negara yang terus berkembang ekonominya melebihi 7% setahun adalah Cina dan India. Kedua negara juga bercita-cita besar untuk mencari pengaruh terutama Cina. Dengan kekuatan ekonomi barunya Cina sudah mula cuba mengimbangi kuasa Amerika. Masa saja yang akan menentukan. Dalam keadaan kemelesetan dunia yang parah sekarang ini Cina dan India masih bertahan dan terus berkembang kerana pasaran dalam negeri yang besar. Satu lagi negara yang bernasib baik adalah Indonesia yang menjangkakan pertumbuhan ekonomi yang melebihi 5 % tahun ini kerana pasaran dalam negeri yang cukup besar.Jadi kebergantungan kepada negara luar mempunyai risiko yang sangat besar. Oleh itu perkara asas seperti makanan perlu dikeluarkan sendiri untuk mempastikan kelangsungan hidup sesuatu bangsa. Memang kalau nak ikutkan senang adalah lebih baik membeli dari menanam tapi demi survival perlulah berdikari.
Wassalam

No comments:

Post a Comment