Thursday, November 19, 2009

Hari ni 20/11/09 bersamaan 3 zulhijah.
Semalam saya cuti kerana ada urusan di Putrajaya. Saya sampai di sana lebih kurang pukul 11 pagi. Nak parking kereta punyalah susah. Puas berkeliling beberapa kali barulah dapat parking .Itupun cukup jauh dari tempat yang dituju. Mujurlah dah lama memandu bolehlah buat reverse parking. Kalau baru dapat lesen L alamatlah tak masuk tempat parking. Begitulah susahnya nak cari parking di Putrajaya. Saya perhatikan tak ada satupun kereta yang keluar dari parking. Ini berarti kereta-kereta tersebut adalah milik kakitangan yang bertugas di situ. Kalau begini keadaannya memang sulit bagi orang luar yang nak berurusan dengan pejabat Kerajaan di Putrajaya.Bila dah dapat parking terpaksalah berjalan agak jauh. Bagi saya bagus juga boleh sedikit exercise. Kalau mereka yang malas nak jalan jawabnya merungut panjanglah.
Fenomena ini terjadi di mana-mana. Di pejabat Kerajaan, di hospital, di pasar apa lagi dibandar-bandar besar di negara kita. Dimana pun masalah parking ni menjadi masalah besar. Sebab utamanya kerana pertambahan parking tak seiring dengan pertambahan kereta. Sekarang nak beli kereta amatlah mudah. Dah lah tak perlu bayar deposit boleh pula pinjam bank dari 7 hingga 9 tahun. Jadi bayar bulan-bulan taklah terasa sangat. Sebetulnya kalau dikira betul-betul silap-silap bunga lebih besar dari pokok. Itu tak jadi soal. Yang penting ada kereta. Di negara kita hampir semua orang yang bergaji pakai kereta. Tak kiralah baru ke, lama ke.Yang penting ada kereta.Negara kita adalah pengeluar kereta. Oleh itu tak ada pilihan kecuali mempermudah cara rakyat untuk memiliki kereta supaya kereta-kereta yang dikeluarkan boleh dijual. Kalau tidak syarikat kereta boleh gulung tikar. Nak harapkan pasaran luar negara amat sukar kerana banyak persaingan terutama kereta Eropah ,Jepun serta Korea. Syarikat mereka lebih besar dan lebih berpengalaman. Jadi nak tak nak terpaksalah jual dalam negara sendiri. Bagus juga ada kemudahan bagi rakyat untuk memiliki kereta tetapi rakyat kena pandai mengawal emosi sewaktu berada dijalan apa lagi nak cari tempat parking.Kalau tak pandai badan yang akan binasa. Di samping jalan yang sesak, susah nak parking, tiap-tiap bulan kena bayar installment, lepas tu insuran kereta dan cukai jalan. Kemudian kena service pula. Semuanya itu memerlukan duit. Kalau pakai kereta lama lagi banyak kos untuk menjaganya. Kejap-kejap rosak dan kena ganti itu dan ini. Lagi stress. Silap haribulan berkelahi suami isteri. Yang lebih stress bila kena tarik dek bank kerana tak bayar installment.
Kalau selalu stress maka penyakit akan banyak yang datang. Bila stress adrenalin akan keluar dan jantung akan berdenyut lebih cepat. Jadi kalau darah yang mengalir tak lancar maka akan jadi darah tinggi. Bila dah darah tinggi kena keluar belanja beli ubat dan jumpa doktor. Jadi tambah stress. Mereka yang ada kencing manis , gula akan sulit dikawal bila dia stress kerana kadar gula dalam darah akan meningkat setiap kali kita stress. Di samping adrenalin badan juga akan mengeluarkan banyak asid dan ini boleh menyebabkan lapisan mukosa di perut menjadi nipis. Lama kelamaan kena gastritis. Kalau dibiarkan boleh jadi ulser sehingga terjadi pendarahan dalaman yang boleh mengancam nyawa.Bila dah stress fikiran pun tak tenang. Di pejabat akan timbul masalah. Balik rumah pula masalah dengan isteri dan anak-anak. Silap haribulan terjadi pula perkelahian .Lepas tu selalu kena migrain. Kalau dah stress tidur malampun tak nyenyak. Akibatnya bila terbangun malam, perut lapar makan lagi. Lama-lama badan bertambah geruk. Bila dah gemuk penyakit mudah datang. Jadi pengurusan stress sangat penting supaya kita dapat menikmatan kesejahteraan harta yang kita perolehi. Jika banyak harta pun kalau hidup sentiasa stress tidak akan memberi apa-apa makna.Dalam Islam dah ada cara yang ditentukan. Yang paling penting Solat perlu teratur dan khusyuk. Lepas tu perlulah membaca al Quran paling tidak selembar sehari. Kalau baca surat khabar boleh kenapa nak ngaji tak boleh. Perbanyakkan zikir supaya hati sejuk dan tenang fikiran. Kalau jalan tengah sesak banyakkan zikir. Jadi hati akan tenang.Yang paling penting adalah sabar. Nabi kata sabar itu sebahagian dari Iman. Tak ada sabar maka tak adalah iman.
Dalam perjalan pulang saya singgah makan tengahari di R&R. Kebetulan yang duduk didepan saya adalah pemandu pelancung. Katanya dia baru balik membawa murid-murid sekolah melawat kilang memproses beras di Selangor. Maklumat yang saya dapat adalah beras yang digunakan adalah beras impot dari Thailand, Kemboja dan Vietnam. Jarang sekali beras tempatan digunakan kerana katanya beras impot lebih murah. Majoriti pekerja juga pekerja impot. Saya kata kalau macam ni parahlah penduduk tempatan. Dahlah bahan asas di impot ,pekerja juga diimpot. Kes yang sebegini banyak terjadi di perusahaan kecil dan sederhana kerana mereka masih menggunakan teknologi yang rendah dan memerlukan ramai tenaga kerja. Di negara maju mereka sudah menggunakan teknologi tinggi yang tidak memerlukan ramai pekerja tetapi menggunakan mesin. Pekerja yang ada adalah pekerja yang berkemahiran tinggi.Saya rasa dasar perindustrian negara perlu diperkemas. Kita perlu menuju arah industri yang memerlukan pekerja yang berkemahiran tinggi supaya tidak tergantung dengan tenaga buruh asing. Kehadiran mereka dah banyak menimbulkan masalah. Di samping merebut peluang anak tempatan mereka juga menimbulkan berbagai masalah sosial. Kenapa kita tidak cuba meniru konsep bandar Bangalore di India dan Dalian di Cina. Bandar Bangalore menjadi hub outsourse IT bagi Amerika dan Dalian menjadi hub bagi Jepun. Rakyat India dan Cina tak perlu berpindah ke Amerika atau ke Jepun tapi mereka melakukan pekerjaan untuk majikan mereka yang berada di Amerika atau di Jepun. Ini yang disebut tenaga kerja berkemahiran tinggi. Sama sama kita renungkan.Wassalam

No comments:

Post a Comment