Friday, November 20, 2009

Hari ni 21/11/09 bersamaan 4 zulhijah.
Di tempat kerja saya pagi ni akan diadakan sunatan beramai-ramai. Di jangkakan 42 kanak-kanak laki-laki akan menjalani sunat secara beramai-ramai. Program ini sudah menjadi acara tahunan dan sebahagian dari projen CSR syarikat. Acara akan dimulai dengan ucapan dari pengurusan, kemudian merenjis bunya rampai. Lepas tu anak-anak akan diarak dengan paluan kompang dan pencak silat. Akhir sekali akan dimandikan dengan pancutan Bomba. Pokoknya cukup meriah dan setakat ini memang tiap-tiap tahun mendapat sambutan yang sangat menggalakkan dan kami terpaksa membatasi jumlah peserta. Macam kota Haji lah.
Sunat atau berkhatan merupakan sunah Nabi. Rasulullah bersabda sesiapa yang tak mengikut sunnah ku maka dia bukan umat ku. Jadi di negara kita semua orang islam akan bersunat. Menurut kajian saintifik bersunat mempunyai banyak kebaikan. Di samping menjaga kebersihan ianya juga dapat menghindari berbagai penyakit. Sebab itu ramai orang bukan Islam telah melakukan sunat ini. Ini nilai kebaikan yang ada pada ajaran agama kita. Jangan lupa orang yahudi juga bersunat macam kita.
Teknik bersunat sekarang ini sudah banyak perubahan. Ubat bius sudah digunakan dan kalau kanak-kanak langsung tak mampu menahan sedikit kesakitan maka boleh di lakukan di dalam bilik bedah dengan memberi ubat bius atau dalam istilah perubtan disebut General Anaesthesia. Jadi proses sunat langsung tak sakit tapi bila ubat bius dah habis terasa juga sakit akibat kesan luka tersebut. Cuma kos nya lebih tinggi. Saya rasa bagi anak laki-laki mereka perlu menjalani proses ini secara normal agar merasai sedikit kesakitan. Untuk menjadi orang yang dewasa tentunya perlu malalui berbagai kesulitan. Jadi kesakitan bersunat adalah simbolik kepada perjuangan yang bakal di tempoh di waktu mendatang. Ibu bapa tak perlu memanjakan sangat anak-anak mereka kerana mereka perlu diajar arti kesusahan supaya mereka boleh melalui kehidupan ini dengan tabah.
Zaman saya kecil dulu sebelum bersunat perlu berendam dahulu dalam perigi. Kononnya supaya alat kemaluan itu menjadi kecil agar tak banyak darah yang keluar. Logiknya memang ada tapi saya rasa tak perlulah sampai begitu. Lagi pun sekarang ini mana ada lagi perigi. Semua dah kering kerana sawah padipun dah jadi ladang kelapa sawit. Perigi yang dulunya cukup bersih dan jernih airnya kina dah kering keruntang. Itulah proses kemajuan. Sesuai dengan kemajuan masa kita selain sunatan secara manual sudah ada teknik clamping. Jadi waktu untuk menyunat lebih singkat. Tapi saya secara peribadi lebih berminat dengan sunatan secara manual kerana potongannya lebih sempurna. Cuma masa yang diambil lebih lama dan lebih sakit. Macam mana pun terserah ibu bapa untuk membuat pilihan.

Tradisi bersunat secara beramai-ramai ni perlu di kekalkan untuk memeriahkan suasana dan menunjukkan kepada anak-anak kita yang ibu bapanya meraikan mereka . Proses bersunat adalah proses peralihan dari zaman kanak-kanak menuju ke alam dewasa. Ini sangat signifikan kepada anak-anak kita terutama anak laki-laki. Biasanya sebelum bersunat ibu bapa akan mem buat kenduri doa selamat. Program seperti ini memberi kesempatan kepada ibu bapa untuk bersedekah dan mengeratkan talian silaturrahim di kalangan sahabat handai dan jiran tetangga. Tradisis sebegini perlu dikekalkan supaya perasaan berjiran dan bertetangga tu terus utuh demi kebaikan bersama.
Wassalam

No comments:

Post a Comment