Sunday, April 25, 2010

Dah tiga hari tak sempat menulis kerana sibuk menghadiri conference safer health care.Saya berulang alik setiap hari selama tiga hari .Lepas subuh langsung berangkat supaya sempat sampai ke tempat coneference sebelum 8.30 pagi.Apa yang pasti kena sampai di tol Sg.Buluh sebelum pukul 7 pagi jika tidak alamat jem gila .Lambat sikit alamat semputlah nafas dibuatnya.Balik petang pun gitu juga. Nak sampai ke smart tunnel dari jalan Chow kit mengambil masa satu jam. Petang jumaat lebih gila lagi jem nya. Kereta bersesak-sesak sehinggakan pukul 8 malam baru saya sampai di R & R Seremban untuk solat maghrib.Maklum petang jumaat memang selalu jem apa lagi ada pula bas yang rosak di tengah jalan.

Cenference yang saya hadiri cukup mendapat sambutan di mana lebih 500 orang peserta yang mengambil bahagian. Semua penceramah adalah orang tempatan. Mungkin nak jimat belanja. Kalau panggilan penceramah luar mungkin kena bayar pula. Tapi waktu saya present paper di Dubai januari lepas pihak penganjur cuma menyediakan penginapan dua malam sahaja. Tiket penerbangan kena bayar sendiri.Mujur perbelanjaan tersebut ditanggung oleh syarikat tempat saya bekerja, kalau tidak alamat tak jadi present paper.
InsyaAllah 12-13 Mei ni saya akan present paper pula di Singapura.Macam biasa pihak penganjur cuma menyediakan hotel dua malam. Lain-lain perbelanjaan ditanggung oleh pihak syarikat tempat saya bekerja.

Dulu saya sangka bila terpilih present paper di luar negara kita akan dibayar elaun. Rupanya nak dapat hotel free pun jenuh memohonnya.Orang lain saya tak pasti macam mana apakah mereka juga kena keeluar belanja sendiri.

Apa isu perkhimatan kesihatan sekarang ini. Dalam salah satu forum sepanjang conference tersebut ada disentuh tentang perkara ini.Antara isu utama adalah:

-waktu menunggu yang lama. Nak mendaftar lama, nak jumpa doktor lagi lama, nak dapat ubat pun lama, nak masuk wad pun lama malah nak balikpun lama. Bila menggunakan insuran lagi lama proses sebelum dibenarkan pulang. Purata kena tunggu 2 jam kerana pihak insuran perlu meneliti bil secara lengkap satu-satu persatu sebelum bersetuju menanggung biaya tersebut.

-pembedahan sering di tangguh kerana berbagai alasan.Bayangkan Pesakit dah puasa selama lapan jam tetapi tiba-tiba pembedahan ditangguh.Bayangkan jika kita yang kena macam tu pasti jadi kecewa dan marah.

-bertambahnya komplain dari pesakit atau keluarga pesakit. Sekarang malah dah banyak kes yang dibawa ke mahkamah atas berbagai sebab. Jadi risiko sebagai pekerja hospital semakin tinggi. Bukan sahaja risiko dijangkiti penyakit bahaya tetapi juga risiko di saman oleh pesakit.

-banyaknya kes meminta untuk keluar wad walaupun penyakit belum sembuh. Banyaklah alasan yang diberi.Yang paling sering adalah tak mampu membayar bil yang mahal. Satu lagi kerana tak puas hati dengan rawatan yang diterima.

-sekarang ramai juga staf yang suka pindah randah kerja.Yang paling sering adalah jururawat kerana peluang untuk mendapatkan gaji yang lebih baik memang terbuka terutama bekerja di timur tengah.Lagi pula kerja di sana tak perlu bayar cukai pendapatan. Rumah dan pengangkutan disediakan, jadi bila pulang ke tanah air dah boleh bawa banyak duit.Akibat perpindahan ini maka banyak hospital swasta di negara ini yang terpaksa mengimpot jururawat dari india, filipina dan Indonesia terutama dalam bidang yang kritikal seperti dewan bedah, dan ICU

-juga yang amat membimbangkan adalah meningkatnya jumlah kematian. Dah banyak kali terjadi pesakit datang dalam keadaan berjalan tapi selepas menjalani pembedahan langsung koma dan meninggal dunia. Jika ini terjadi pihak doktor dan pengurusan tertinggi akan menghadapi macam-macam maslah dengan keluarga pesakit.Soal nyawa adalah urusan Allah dan ianya cuma penyebab sahaja. Tapi tak ramai ahli keluarga pesakit yang mahu menerima kenyataan ini.Akhirnya yang akan dapat nanti adalah surat saman dari lawyer

Wassalam

No comments:

Post a Comment