Wednesday, April 14, 2010

Dalam hidup ni banyak benda yang kita saya.tentunya pertama sekali adalah diri kita, kemudian pasangan hidup kita, anak-anak, ibu bapa saudara mara dan sebagainya. Tapi kadangkala tindak tanduk kita tidak melambangkan apa yang kita cakapkan.Di negara ini kita amat menyayangi harta benda yang kita miliki. Lihat saja kereta yang berada di jalan raya. Jarang kita lihat yang kotor apa lagi yang comot.Kita sanggup berkelahi jika tersenggol sedikit malah ada yang sampai tercedera parah bila terjadi pelanggaran.Dilaporkan tahun lepasa malah ada yang sampai mati terbunuh kerana berkelahi dijalan raya.Semuanya kerana sikap sayang yang begitu ekstrim terhadap kereta yang dimiliki. Ada yang sanggup berhabis duit puluhan ribu untuk memasang eksesori pada kereta. Jadi kereta seolah-olah lebih utama dari segala-galanya.Ini sikap rakyat malaysia.sebab itu kedai eksesori berkembang macam cenddawan tumbuh selepas hujan.begitu juga kedai mencuci kereta, pasti ada saja pelanggan yang datang setiap hari untuk menjaga kecantikan kereta mereka.Berbeza dengan negara di timur tengah.Sewaktu saya berkunjung ke Yaman pada awal tahun lepas majoriti kereta dijalan raya comot momot dan kemek sana kemek sini.Mereka memang tak ambil peduli dengan benda ni.Yang penting asal boleh jalan.Soal nak mencuci, nak memperbaiki badan kereta apa lagi nak mengecat baru mereka tak ambil peduli.Jadi mereka memang menjadikan diri mereka sebagi tuan kereta. Di negara ini kita yang menghambakan diri pada kereta.Di Jedah juga begitu malah di tanah sucipun keadaan kereta memang tak dijaga. Rasanya masa macam barang habis pakai. Selagi boleh jalan henjut terus dan bila dah tak boleh langsung dilupus dan beli yang baru.
Ini baru soal kereta. belum lagi kegilaan kita menghabiskan masa dan uang ringgit untuk hobi. Hobi yang sedang popular sekarang tentulah golf bagi mereka yang mampu atau menganggap diri mereka mampu. katanya untuk sosial dengan kawan-kawan.OK lah tu tapi bila dah gila main tu dah tak ada waktu untuk keluarga dirumah.Soal nak makan bersama ,apa lagi nak berbual dah jadi terbatas.Dalam kesibukan bekerja tentunya waktu yang terluang cuma hari minggu dan bila dah seharian di padang apa lagi masa yang tinggal untuk teman hidup di rumah.Jika pasangan memahami OK lah tapi kalau tidak dia akan memendam rasa.Soal duit habis jangan ceritalah.Tiap kali main kena sewa padang, kalau kalah pula kena belanja teman spermainan dan macam-macam lagilah.Bagi yang berduit tak jadi soal.
Satu lagi kegilaan manusia adalah hobi memancing.Ada yang sanggup ke laut dalam berhari-hari lamanya .Soal tak jumpa anak isteri dah tak jadi soal.Kalau satu keluarga ikut bagus juga tapi kalau si abang saja yang pergi dengan kawan-kawannya maka yang menunggu di rumah akan tertunggu-tunggu bila abang nak pulang.Hobi-hobi yang begitu memang mengasyikkan.Jadi pandai-pandailah kita memilih dan mengawal diri.

Dalam hidup yang penting perlu diutamakan. Kerukunan rumah tangga perlu diusahakan dan bukannya datang sendiri.Kita yang mengemudi hala tuju rumah tangga.Timbang rasa antara kedua belah pihak teramat perlu jika ingin melayari rumahtangga yang bahagia menurut pesepsi kita.memang ada orang yang merasa bahagia bila dia berjauhan dari pasangannya tapi jumlahnya tak ramai.Yang menjadi norma biasa adalah kebahagiaan bila bersam.Waktu berkualiti perlu disediakan untuk pasangan dan anak-anak kita supaya nikmat hidup ini boleh dikecapi dengan sempurna.
Sayangilah apa yang ada pada kita kerana apa yang ada adalah kurnian Ilahi.jangaa sampai ianya terlepas dan kita menyesal nantinya. Kasih sayang kita pada anak-anak perlu ditunjukkan dan perlu mereka rasai.Jangan kita hanya berandaian.Jika kita terlalu asyik dengan hobi kita maka akhirnya nanti kita terlepas benda yang sepatutnya menjadi keutamaan kita. Jangan biarkan ank-anak membesar dengan cara mereka sendiri tanpa kita tempa pertumbuhan mereka.Kelak kita akan kesuniyian di hari tua kerana tua memang akan datang dan tak bolejh dielak.Hobi yang kita gilakan akhirnya nanti akan sampai penghujungnya juga.Bila dah terjadi ianya dah tak boleh untuk dipulihkan.Masa berlalu sesuai dengan usia kita dan setiap saat yang ada amat penting dan akan menentukan nasib kita di hari tua.
Wassalam

No comments:

Post a Comment