Monday, September 7, 2009

Hari in adalah 8/9/09 bersamaan 18 ramadhan 1430. Saya menulis untuk hari yang kedua.
Topik hari ini adalah tentang ubat. Inilah bidang kepakaran saya dan insyaAllah saya akan menumpukan tulisan dalam bidang ini dan yang berkaitan dengannya.
Pernahkah anda makan ubat atau menggunakan ubat. Rasanya semua orang telah menjadi pengguna. Waktu masih di kampung kita sering minum halia untuk menghilangkan senak perut. Itu ubatlah tu.Sampai kini bahan ini masih digunakan tapi sudah di proses dalam berbagai bentuk. Malah ada yang telah dijadikan serbuk dan dicampur dengan madu. Yang pasti rasanya enak. Tak percaya, cobalah.
Saya masih teringat waktu kecil-kecil dulu sewaktu di kampung. Orang tua-tua membuat minyak burung bubut. Minyak ini sangat mujarab untuk mengubati tangan atau kaki yang terseliuh. Cara membuatnya? kalau anda nak tahu, si pembuat ubat akan mengintip jika ada anak burung bubut yang baru dilahirkan. Dalam sarang burung bubut terdapat beberapa anak burung dan si pembuat ubat akan pergi dan mematahkan kaki anak-anak burung bubut tersebut dan meninggalkan kembali di dalam sarang tersebut. Dalam waktu beberapa hari kaki yang patah tersebut telahpun sembuh seperti sediakala. Setelah itu anak burung bubut tersebut akan diambil dan direbus dengan mencampurkannya dengan beberapa bahan ramuan yang lain. Nampaknya macam kejam. Tapi itulah hakikatnya . Setelah direbus dan diproses maka air yang keluar dari hasil rebusan tersebut akan ditapis dan disimpan di dalam botol-botol kecil siap untuk dugunakan sebagai ubat bagi mengubati kaki atau tangan yang terseliuh.
Saya tidak pasti apakah amalan ini masih diteruskan ataupun tidak. Yang pasti sekarang ini sawah padi pun dah tak banyak lagi dan pokok rumbiapun dah sukar di temui. Burung bubut suka membuat sarang di daun pokok rumbia. Bila sekali sekala saya balik kampung dah tak nampak lagi pokok rumbia dan tak pernah lagi tengok burung bubut. Mungkin di tempat lain masih ada. Wallahualam
Cukup untuk hari ini.Wassalam

Azrafarma

No comments:

Post a Comment