Monday, September 14, 2009

Hari ni 14/9/09 bersamaan 24 Ramadhan. Dah dua hari saya tak menulis. Menyambung cerita yang sebelumnya. Kenapa laki-laki suka sangat mengambil bahan yang boleh menguatkan nafsu seks mereka. Itulah laki-laki namanya.
Bila umur meningkat naik maka kadar testosteron pun akan berkurangan. Ini memang sudah fitrah manusia.Di kala usia mencecah 50 tahun maka tahap testosteron mulai menurun. Akibatnya nafsu seks mulai berkurang. Perut mula buncit kedepan kerana metabolisme juga mula menurun. Pada usia begini perlu mengurangkan makan dan perbanyakkan senaman supaya berat badan tidak bertambah. Cara terbaik adalah berpuasa.

Kekurangan testosteron boleh di atasi dengan mengambil ubat-ubatan yang mengandungi testosterone. Tapi resikonya juga tinggi. Pengambil testosteron secara langsung boleh menyebabkan kanser. Baru-baru ini dilapurkan di dalam media masa bahawa makan banyak tembikai boleh meningkatkan kadar testosteron.Betul atau tidak, entahlah. Tongkat Ali tentunya satu lagi alternatif tapi perlu berhati-hati akan kesan sampingannya.

Dulu di awal tahun sembilan puluhan ada doktor pakar yang menggunakan injeksyen prostaglandin untuk mengubati masalah lemah tenaga seks pada laki-laki. Jadi laki-laki yang memerlukan rawatan ini diajar untuk menyuntik sendiri prostaglandin ini pada alat kemaluanya beberapa minit sebelum melakukan hubungan seks dengan pasangannya. Katanya ubat ini boleh berfungsi selama empat jam. Tentunya cara ini menyakitkan dan boleh menyebabkan infeksi pada alat kemaluan laki-laki.

Kemudian dengan perkembangan teknologi maka di tahun dua puluhan dikeluarkan ubat dalam bentuk tablet yang mudah di telan. Yang popular sekarang ini adalah "Sildenafil" dan "Talidafil".
Ubat ini ditelan setengah jam sebelum melakukan hungungan seks dan boleh bertahan beberapa jam. Cuma seperti biasa ada pihak yang menyalahgunakan ubat ini sama ada membelinya tanpa nasihat doktor atau si penjual menjual ubat palsu. Namun perlu hati-hati tentang kesan sampingan ubat ini.

Bagi wanita pula pasangan Tongkat Ali adalah Kacip fatimah. Fatimah adalah isteri kepada Saidina Ali dan Puteri Rasulullah. Kenapa nama ini yang digunakan tiada siapa yang tahu. Kebelakangan ini banyak pula pihak yang mempromosikan Kacip fatimah ini konon untuk meningkatkan tenaga seks kaum hawa dan untuk menjaga kesihatan kaum hawa. Sewaktu saya kanak-kanak dulu tak pernahpun mendengar nama Kacip Fatimah ini tetapi sekarang banyak disebut di mana-mana. Akibatnya ramailah kaum wanita yang terpengaruh.
Nama botaninya adalah Labisia Pumila
Kajian yang dibuat menunjukkan Kacip Fatimah boleh mempercepatkan proses kelahiran bayi,mengembalikan kecerdasan selepas bersalin,mengecutkan rahim dan melangsingkan badan.Rebusan daunnya boleh merawat cirit birit dan sakit sendi.
Kacip Fatimah mengandungi antioksidan dan pytoestrogen.

Estrogen adalah salah satu hormon pada wanita. Hormon ini mengawal sifat kewanitaan seseorang wanita. Namun demikian perlu hati-hati mengambil ubat ini kerana dikuatiri menimbulkan kesan sampingan yang tak diingini.
Sampai jumpa lagi. Wassalam

No comments:

Post a Comment