Tuesday, December 1, 2009

Hari ni 1/12/09 bersamaan 14 zulhijah
Sekarang ini banyak iklan yang menawarkan berbagai jenis produk untuk melangsingkan badan, mencantikkan kulit, ubat kuat untuk laki-laki dan perempuan, ubat kecantikan kulit, ubat supaya badan menjadi sehat dan berbagi lagi produk.
Susah bagi kita untuk menilai apakah iklan tersebut betul seperti yang didakwa ataupun tidak.
Pada prinsipnya kita makan/mengambil ubat untuk mencegah penyakit seperti vaksin , untuk mengawal penyakit seperti kencing manis atau untuk mengubati penyakit seperti demam. Selebihnya itu penggunaannya sangat subjektif. Umumnya setiap ubat akan menimbulkan kesan sampingan. Cuma ada yang boleh di tolerate oleh badan dan ada yang tak boleh di tolerate. Contoh yang boleh ditolerate adalah gangguan pada perut bila makan ubat. Cara mengatasinya mudah saja iaitu makan ubat dengan makanan atau makan sebaik saja lepas makan. Jadi gangguan pada perut dapat dikurangkan.
Ubat-ubat untuk kecantikan ini perlu diambil dengan sangat berhati-hati. Pertama kali yang kita perlu pastikan adalah apakah kita perlu mengambil ubat tersebut dan siapa yang mengesahkan yang kita perlu mengambilnya untuk menurunkan berat badan. Apakah yang dinamakan gemuk itu. Kalau mengikut kiraan secara medikal berat badan yang mempunyai BMI melebihi 25 dianggap gemuk. Mungkin kiraan sebegini agak sulit. Maka cara yang paling mudah adalah menggunakan formula berikut yang saya perolehi dari seorang teman yang bekerja sebagai doktor pakar perubatan. Kalau nak kira berat badan maka gunakan formula berikut:

Berat badan = tinggi dalam cm - 100 . Contoh jika tinggi kita 160cm maka berat badan = 160 - 100 = 60kg. Itulah berat badan yang sesuai. Jika lebih dari itu maka dikatakan gemuk.
Punca kegemukan atau obesiti adalah tabiat makan. Makanan yang perlu diambil harus sesuai dengan tahap aktiviti yang kita lakukan. Orang yang kerjanya mengangkat beban yang berat tentunya memerlukan makanan yang lebih banyak dibandingkan dengan orang yang bekerja di pejabat. Jadi kita perlu tahu berapa banayak yang perlu kita ambil. Menurut ajaran Rasullullah a makanlah kamu bila kamu lapar dan berhenti sebelum kita kenyang. Tapi mampukah kita mengamalkannya. Kita makan hanya kerana ingin makan dan bukannnya kerana kita lapar. Sebab itu berat badan sukar dikawal. Sebelum mengambil sebarang ubat atau produk untuk menguruskan badan maka kawallah tabiat maka kita.
Esok kita sambung. Wassalam

1 comment:

  1. Hello, Semua orang (Pinjaman Tawaran)
    Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman @ 2%? Jika ya,? email kami sekarang untuk maklumat lanjut mengenai pinjaman yang anda perlukan sebagai pinjaman. Sekarang sila hubungi kami di: anitacharlesloancompany@mail.com bersama-sama dengan maklumat di bawah.
    kami menawarkan dari $ 1,000.00 kepada $ 25,000.000.00 juga memohon untuk maklumat lanjut

    {Lengkapkan borang pinjaman di bawah}
    Nama anda: ===========
    NEGARA: ===========
    NEGERI: ===========
    ALAMAT: ===========
    GENRE: ===========
    Jumlah yang diperlukan: ===========
    TEMPOH: ===========
    BILANGAN TELEFON: =========== =============
    Hubungi kami dengan email ini: anitacharlesloancompany@mail.com
    Akaun yang lebih baik daripada syarikat yang sah.
    Salam
    Puan Anita

    ReplyDelete