Tuesday, January 26, 2010

Alhamdulillah subuh tadi saya baru kembali dari Dubai. Pesawat mendarat tepat jam 5.50 pagi waktu Malaysia.
Saya berangkat ke Dubai pada hari sabtu jam 12 mlm. Penerbangan ke Dubai dengan MAS memakan masa 7 jam 30 minit. Waktu terbang kesana perjalanan cukup lancur cuma beberapa kali terasa bergoyang sedikit kerana awan tebal. Namun demikian alhamdulillah kami selamat sampai jam 7.30 pagi waktu Malaysia bersamaan 3.30 pagi waktu Dubai. Nak masuk ke airport pesawat mengambil waktu setengah jam untuk parking. Setelah mengambil laggage saya mengambil teksi langsung ke hotel copthorne kerana pengancur meyediakan tempat tinggal di situ. Pesawat hampir penuh dan kebanyakan rakyat Malaysia. Ada juga sebahagian rakyat arab kerana disamping Dubai pesawat tersebut juga akan terus ke Beirut. Saya tak pasti apakah tujuan rakyat Malaysia ke Dubai, mungkin ramai yang bekerja di sana. Dalam perjalanan untuk mengambil laggage sempat juga berkenalan dengan beberapa rakyat Malaysia. Mereka kesana kerana menghadiri Dubai Healthcare conference 2010. Jadi tujuan mereka sama dengan saya.Oleh kerana pertama kali sampai di Dubai jadi sayapun macam rusa masuk kampung. Dah puas bertanya sana sini akhirnya sampailah juga di tempat pemeriksaan imigresen. Petugas di kaunter tak seorang pun yang senyum. Mereka lihat kita macam tak ada feeling. Lepas selesai pemeriksaan imigresen baru boleh keluar untuk mengambil laggage.Sewaktu dalam teksi saya sempat berbual dengan pemandu. Saya tanya dari negara mana. Dia kata dari Pakistan dan sudah berada di Dubai selama 10 tahun. Katanya hampir kesemua pemandu teksi dan bas berasal dari Pakistan. Perjalanan dengan Toyota camry cukup lancar dan hanya mengambil masa 15 minit untuk sampai ke hotel. Caj teksi adalah 24 Dirham . Satu dirham lebih kurang 1 ringgit. Jadi mahal jugalah tambang teksi kerana jarak airport ke hotel sangat dekat.Menurut keterangan pemandu teksi hujung tahun lepas sewaktu krisis ekonomi melanda Dubai, 70 % expatriate meninggalkan Dubai kerana business dah hancur. Saya tanya dia apakah mereka akan kembali. Katanya sulit bagi orang asing untuk kembali lagi setelah business mereka hancur dalam sekelip mata.
Sampai di hotel langsung check in. Yang menyambut saya di kaunter adalah pekerja dari Pakistan dan dari Filipina. Mereka cukup peramah. Setelah selesai check in bag saya di bawa ke bilik dan petugas yang membawa beg berasal dari India. Gitulah 80% penduduk Dubai adalah orang asing.Kebanyakan pekerja berasal dari India, Pakistan dan Filipina. Penduduk tempatan cuma 20% sahaja di Dubai.

Setelah selesai solat subuh saya melelapkan mata sekejap kerana tak tahan sungguh kesan jetlag. Maklumlah tidur dalam pesawat memang tak nyenyak.Saya hanya boleh melelapkan mata selama 1 jam sahaja. Lepas mandi saya langsung sarapan di hotel. Makanan yang disediakan kebanyakan roti dan bauh-buahan. Lepas sarapan saya ambil teksi langsung ke menara tertinggi di dunia iaitu Burj Khalifah. Tambang teksi dari hotel ke Burj cajnya 24 dirham.Menurut keterangan pemandu teksi, juga orang Pakistan nama Burj baru sahaja ditukar dari Burj Dubai kepada Burj Khalifah. Nama baru digunakan kerana bangaunan tersebut mendapat bantuan khas dari Raja Abu Dabi, Syeikh Khalifah. Abu Dabi memang kaya dengan hasil minyak dan dalam keadaan gawat ni merekalah yang mula menyuntik wang untuk memulihkan ekonomi Dubai yang dah hancur.