Friday, January 15, 2010

Hari ini 16/1/10 bersamaan 30 muharam
Dah dua hari saya tak menulis kerana terlampau sibuk.
Lemak terbahagi kepada dua jenis iaitu cholesterol dan triglyceride. Cholesterol ini pula dapat dibahagi lagi menjadi:
-High density lipoprotein
-low dessity lipoprotein
-very low density lipoprotein

Dalam bahasa umum HDL disebut kolesterol baik dan LDL disebut kolesterol jahat. HDL dikatakan baik kerana berperanan mengikat kolesterol dalam darah dan membawanya ke hati untuk dimusnahkan. LDL dikatakan kolesterol jahat kerana melekat pada dinding coronary artery dan sedikit demi sedikit membentuk lapisan yang akan mengeras sehingga menyumbat coronary artey tersebut. Akibatnya terjadi angina pectoris dan akhirnya myocardial infarction seperti yang telah saya catitkan dua hari yang lepas. VLDL pula boleh menyebabkan kerosakan pada pancreas yang merupakn organ tempat keluarnya insulin. Tanpa insulin gula dalam badan tak dapat diproses sehingga menyebabkan diabetes mellitus malah boleh menyebabkan kematian. Nah sekarang kita nak nampak bahayanya lemak ini dalam badan. Tapi jangan lupa lemak diperlukan oleh tubuh untuk pembentukkan struktur tubuh dan juga sebagai simpanan tenaga.
Bila kolesterol jahat dah tinggi dalam badan maka doktor akan memberikan ubat untuk menurunkan kadar tersebut.
Pada umumnya ubat terbahagi kepada dua golongan iaitu:
-menghambat penbentukan LDL oleh hati
-menghalang penyerapan kolesterol oleh usus.
Ubat dari jenis yang pertama di sebut golongan statin yang bekerja menghalang pembentukan kolesterol di dalam hati .Ubat ini paling banyak digunakan oleh doktor. Ubat jenis kedua pula menghalang penyerapan kolesyterol oleh usus. Artinya kolesterol yang dihasilkan melalui makanan tidak akan diserap oleh usus dan kolesterol tersebut langsung dibuang melalui saluran najis. Kedua-dua jenis ubat tersebut hanya boleh menurunkan kadar kolesterol sebanyak 20% sahaja. Jadi jika kadar kolesterol kita tersangat tinggi maka doktor akan memberikan kedua jenis ubat tersebut sekali gus kerana cara kerjanya yang berbeza. Jadi dengan menggabungkan kedua ubat tersebut maka kadar kolesterol dalam tubuh boleh diturunkan sehingga 40%. Masalah utamanya adalah kos ubat yang sangat mahal. Satu biji tablet berharga tidak kurang dari RM 6 dan jika dua jenis berarti RM 12 ringgit sehari. Ubat ini perlu dimkan setiap hari untuk mempastikan kadar kolesterol dalam tubuh boleh dikekalkan pada tahap normal.
Ada juga alternatif lain selain ubat-ubatan tetapi setakat mana kekesanannya tak dapat dipastikan. Jika anda rajin menonton tv ada iklan tentang oat yang boleh menurunkan kadar kolesterol kerana oat akan mengikat kolesterol dalam darah dan mengeluarkannya. Betul atau tidak seperti yang diiklankan anda kena cuba.Saya memang pernah mencuba dan ternyata ada kebenarannaya cuma masalahnya adalah oat bukan jenis makanan harian kita. Jadi sulit sikit nak menjadikannya sebagai menu harian. Kat Malaysia minum pagi pasti dengan roti canai atau nasi lemak. Jadi kalau nak minum pagi dengan oat sulit sikit. Kalau tinggal di hotel memang salah satu menu minuman pagi adalah oat.
Ada kajian di Singapura beberapa tahun yang lepas tentang kekesanan kurma untuk menurunkan kadar kolesterol dalam darah. Saya sekarang mengamalkan makan kurma setiap hari dan setakat ini kadar kolesterol saya berada pada tahap normal. Jadi anda pilihlah mana yang anda rasa sesuai. Yang penting kadar kolesterol perlu dikawal supaya berada pada paras normal.
Bagi mereka yang telah disahkan menghadapi angina pectoris atau post myocardial infarc maka doktor akan memberikan ubat antiplatelet. Ubat ini akan mencairkan darah supaya tak terjadi penyumbatan dan boleh menghalamg serangan jantung. Cuma masalahnya pula aspirin boleh menyebakan luka pada usus dan ini juga bahaya bagi kita .Jadi jika makan aspirin pastikan dimakan dalam keadaan perut yang kenyang. Satu lagi perkaran yang perlu diberi perhatian adalah agar memberi tahu doktor anda jika anda mendapatkan rawatan dari doktor lain ataupun berjumpa dengan doktor gigi. Takutnya nanti jika anda mencabut gigi maka darah tak kering-kering dan ini akan menyebabkan bahaya pada anda. Jika anda beritahu doktor gigi anda maka dia tidak akan mencabut gigi anda kerana faktor yang telah saya sebutkan tadi. Jika anda perlu menjalani proses mencabut gigi maka aspirin perlu dihentikan pengambilannya untuk beberapa hari supaya proses pembekuan darah terjadi secara semula jadi. Bagaimana nak tahu sama ada darah akan membeku secara normal adalah melalui pemeriksaan Protrombin Time oleh makmal. Darah anda akan diambil dan pegawai makmal yang akan memeriksa waktu PT anda. Jika telah berada pada tahap normal maka barulah doktor gigi anda boleh menjalankan proses mencabut gigi.
Sampai jumpa lagi, wassalam

No comments:

Post a Comment