Tuesday, January 19, 2010

Hari ni 20/1/10 bersmaan 4 safar
Semalam ada berita yang mengejutkan dalam bidang korporat. Syarikat Japan Airline yang telah berusia 59 tahun diistiharkan muflis. Sebabnya kerana tak mampu membayar hutang sebanyak $25.6 billion. Dijangkakan dalam langkah menstruktur semula hutang maka 16,000 orang pekerja akan diberhentikan. Dalam keadaan ekonomi yang gawat ni kalau tiba-tiba hilang kerja maka berbagai masalah akan timbul.Nanti lihat sajalah mungkin ada yang mengambil tindakan nekad. Kalau suami hilang kerja tapi isteri masih bekerja masih OK lagi. Tapi kalau kedua-duanya tak bekerja maka akan parahlah rumahtangga.Syukurlah kita yang masih ada kerja. Apa pengajaran yang kita dapat dari kejadian ini?
1. Tak ada jaminan syarikat yang dah lama ujud tak akan jadi muflis. Sebab itu pihak pengurusan perlu berhati-hati menguruskan syarikat dan mengambil tindakan yang betul
2. Hutang yang banyak akhirnya akan membinasakan syarikat. Tak ada gunanya aset yang banyak jika tak ada aliran tunai sehingga tak mampu membayar hutang. Aset hanya akan membantu setelah penstrukturan semula syarikat di mana aset tersebut akan dijual untuk mendapatkan aliran tunai.
3. sebagai pekerja kita perlu membuat persediaan.Jika ada kemampuan simpananlah sedikit wang supaya kita boleh bertahan jika terjadi keadaan seperti di atas

Pihak kerajaan Jepun berjanji untuk menyuntik sebanyak $ 100 billion tunai bagi menyelamatkan JAL dari ditutup.

November tahun lalu Dubai menghadapi krisis kewangan dan keadaan ini masih berlangsung. Dianggarkan hutang syarikat di Dubai berjumlah $ 80 billion dan bank yang paling banyak memberi hutang adalah milik British.Keadaan ekonomi Dubai adalah ibarat buih yang nampak cantik dan gah tapi rapuh dan mudah pecah. Nabi pernah mengibaratkan umat Islam seperti buih. Bila ditanya sahabat apakah jumlahnya sedikit, Rasul menjawab jumlah kamu banyak tapi tak ada kualiti. Beginilah ibaratnya ekonomi Dubai. Sumber alam tak ada cuma banyak pembangaunan kerana gah meminjam wang. Kerana promosi yang hebat ianya dapat meyakinkan bank asing untuk memberi pinjaman yang cukup besar tanpa mengambil kira risiko yang bakal dihadapi. Di UAE yang kaya adalah Abu Dabi kerana negeri ini mengeluarkan minyak.

Tahun lepas juga satu lagi syarikat gergasi, Leman brothers jatuh muflis. Syarikat ini telah berusia lebih dari 100 tahun. Puncanya juga sama kerana peminjam tak mampu membayar hutang dan akhirnya syarikat terpaksa ditutup. Jadi punca dari semua masalah ini adalah hutang. Sebab itu Rasulullah sangat prihatin tentang masalah ini sehingga diajarkan oleh baginda doa untuk dibaca hari-hari iaitu supaya kita dilepaskan dari beban hutang dan ketergantungan dengan manusia.Apakah kita membaca doa ini dan apakah kita prihatin tentang perkara ini. Hari ini kalau kita tak berhutang rasanya memang macam tak mungkin. Bagi saya hutang kereta dan rumah tu wajar saja. Cuma ikut kemampuanlah untuk membayarnya .Kalau gaji RM 1000 janganlah pula pakai kereta besar dan tinggal dirumah besar. Ukurlah badan sendiri.
Saya perhatikan ramai staf yang mengambil pinjaman peribadi dan jumlahnya juga cukup besar. Ada yang terpaksa membayar RM 600 sebulan selama 15 tahun sedangkan gaji cuma RM 2000 sebulan. Apakah dia mampu bertahan hanya masa yang akan menentukan. Kalau sekarang belum ada anak tapi 15 tahun nanti mungkin anak dah berumur 14 tahun yang memerlukan perbelanjaan sekolah yang cukup tinggi. Itu kalau satu orang. Kalau ramai macam mana. Jadi masalah akan menjadi lebih besar. Jadi hati -hati membuat pinjaman peribadi walaupun mudah untuk mendapatkannya. Kalau meminjam kerana nak kawin maka tak perlulah berbuat demikian. Kalau tak mampu buatlah ala kadar, yang penting kahwin bukan kenduri besar.Saya rasa kedua belah pihak perlu faham tentang perkara ini kalau tidak rosak segalanya. Kalau yang mampu itu lain ceritanya, tapi jangan sampai memaksa diri.
Wassalam

No comments:

Post a Comment