Monday, January 18, 2010

Hari ini 18/1/10 bersamaan 2 safar
Dulu waktu saya masih kanak-kanak orang kampung suka buat mandi safar kononnya untuk tolak bala. Sekarang amalan kurafat ni dah tak ada lagi. Dulu akan ditulis ayat-ayat suci alQuran di kertas dan direndamkan didalam perigi supaya semua orang kampung boleh mandi dan menolak bala. Entah mana datangnya amalan tersebut kita pun tak pasti. Tapi dengan adanya kefahaman yang lebih baik amalan kurafat ni dahpun dihentikan.

Dalam agama lain amalan yang sebegini masih ada. Itu hak merekalah. Yang penting kita kena faham dengan amalan agama kita , yang mana boleh dan yang mana tak boleh.
Dua tiga hari ni banyak kisah sedih. Di Haiti ratusan ribu yang meninggal dunia kerana gempa kuat. Gempanya macam di Padang cuma jumlah korban tentu lebih banyak kerana penduduk yang sangat padat. Dah macam sunami di Aceh dulu. Ratusan ribu yang meninggal dunia.Di Penang juga berita sedih kerana perahu naga karam dan dua orang dah disahkan meninggal. Yang empat lagi masih dicari.
Di Sabah pula sedang berlaku bah besar. Saya dulu sembilan tahun menetap di Sabah tak pernah pula terjadi banjir sebesar itu. Semuanya dah ketentuan yang maha pencipta. Tak ada yang mustahil.Tahun 2006 banjir besar di Batu Pahat sampai banyak rumah yang tenggelam. Sekarang keadaan cuaca dah berubah benar. Sukar untuk di ramal. Yang penting sebagai insan kita perlu sentiasa bersedia untuk menemui Tuhan. Siap-siap sajalah. Kalau semua manusia sedar tentang perkara ini maka dunia akan aman. Tapi macam tulah lebih ramai yang tak sedar dari yang sedar.
Awal tahun ni budget syarikat tentu lebih tinggi dari tahun lepas. Jadi macam-macam strategi yang perlu dilakukan untuk mencapai budget tersebut. Yang paling dahulu di semak semula adalah harga barang yang akan dijual. Biasalah akan turut dinaikkan. Macam tulah resamnya tiap tahun. Kalau budget tak capai jenuhlah nak menjawab pada bos. Ini masalah orang swasta. Orang kerajaan lain pula masalahnya. Mereka kena habiskan budget yang telah diberikan. Di swasta kena capai budget. Itulah perbezaan yang ketara. Tapi mutahir ini ramai anak muda yang nak sangat kerja dengan kerajaan kerana katanya lebih selamat dan kerjapun lebih relax. Entahlah nak komen pun susah. Fikirlah baik-baik mana satu yang memberi masa depan yang lebih cerah.
Jadi tak hairan kalau roti naik harga mulai 1/1/10. Dulu roti sebuku RM 2.10 tapi mulai 1/1/10 naik RM 2.30. Apa nak dihairankan kerana syarikat kena penuhi budget yang ditetapkan. Memang dah tak boleh dielak lagi kenaikan harga.Kalau harga bahan asas naik maka harga jualan juga akan naik. Ini putaran ekonomi. Tak boleh disanggah. Kalau tak ikut putaran ini syarikat lama kelamaan akan tutup. Bila dah tutup lagi ramai yang akan susah .Penggunapun akan susah kerana barang tak ada dan pekerja apa lagi lebih susah kerana tak ada mata pencarian.Jadi kalau barang naik harga janganlah kita marah-marah kerana mereka kena ikut putaran ekonomi. Harga barang asas naik maka harga jualan akan naik. Anda sebagai pengguna boleh buat pilihan nak beli atau tidak. Dalam ekonomi bebas maka tak ada paksaan untuk membeli.
Wassalam

No comments:

Post a Comment