Sunday, January 10, 2010

Hari ini 11/1/10 bersamaan 25 muharam
Kata Nabi apabila mati anak adam putuslah hubungannya dengan dunia kecuali tiga perkara iaitu:
-harta yang diwaqafkan
-ilmu yang diajarkan
-doa anak yang soleh
Ketiga perkara diatas pahalanya akan terus mengalir sampai hari kiamat

Dalam kontek harta umat islam hari ini sangat lemah . Di negara kita ekuiti umat Islam kurang dari 20%, itupun termasuk harta milik GLC. Kalau nak harapkan milik individu lagilah sedikit. Zakat yang di pungut oleh perbadanan zakat NS kurang dari RM 30 setahun. Negeri yang paling tinggi kutipan zakatnya adalah negeri Selangor, itupun tak sampai RM 600 juta setahun. Artinya pemilikan harta di kalangan umat Islam sangat kecil. Namun demikian bukan berarti kita tidak boleh mewaqafkan apa yang kita ada. Cuma kesempatan dalam bidang ini sangat sedikit kerana kepemilikan harta yang sangat terbatas. Apa kata mulai hari ini kita bersedekah RM 1 sehari dan jika semua orang Islam yang mempunyai pendapatan melakukannya , paling tidak akan terkumpul RM 5 juta sehari. Wow banyak tu. Tapi siapa yang nak menyahut seruan ini. Sebetulnya jumlah wang yang dibakar setiap hari lebih dari RM 20 juta melalui rokok. Cuma tak ramai yang perasan tentang perkara ini. Marilah kita berazam mulai hari ini kita dermakan RM 1 setiap hari, boleh ke.Insya Allah boleh jika ada kemahuan.

Ilmu yang diajarkan mudah untuk kita infakkan. Kata saidina Ali siapapun yang mengajarku walau satu perkataan maka dialah guru ku. Jadi mari kita berinfak dalam kontek ini. Saya terpanggil untuk menjadi bloggers kerana ingin berkongsi sedikit ilmu yang saya miliki. Bila kita rajin menulis maka kita juga dituntut untuk banyak membaca. Jadi akan terjadi percambahan ilmu. Saya sekarang menjadi pensyarah sambilan untuk mendidik anak bangsa. Walaupun mendapat alaun tetapi impak ilmu yang disampaikan itu tentu memberi kesan yang lebih besar. Saya yakin selagi anak murid saya mengamalkan ilmu yang telah saya sampaikan selagi itulah saya akan mendapat pahalanya. Sejak dari dulu hampir setiap bulan saya akan ke sekolah memberi ceramah kerjaya dalam bidang perubatan dan Alhamdulillah dah ramai yang mendapat manfaatnya. Jika semua umat Islam mahu berkongsi ilmu tentu kemajuan kita akan lebih cepat terjadi. Di mesjid contohnya apa salahnya jika diadakan kuliah tentang ilmu lain selain ilmu agama. Contoh tentang kemahiran hidup, kerjaya yang boleh diceburi oleh anak-anak kita,bagaimana memperkembangkan harta umat dan sebagainya. Saya pernah menawarkan untuk memberi kuliah tentang ubat-ubatan tetapi tak mendapat respon dari AJK mesjid. Mungkin mereka merasa janggal tentang perkara ini. Tapi kita perlu terus berusaha supaya suatu hari nanti keadaan akan berubah.
Untuk mendapatkan doa dari anak yang soleh perlu diusahakan sejak dari kandungan. Mendidik anak supaya menjadi anak yang soleh adalah kewajiban bukan pilihan. Ini tanggungjawab semua ibubapa. Kalau anak tidak menjadi anak soleh bukan sahaja kita tak mendapat doanya tapai Allah akan tanya kita kenapa tidak melakukannya. Di akhirat nanti anak akan menuntut balik kepada kita kenapa kita gagal mendidiknya menjadi anak yang soleh. Jadi apakah kita ada pilihan. Jawabnya memang tak ada.Marilah kita mulai hari ini. Jika sebelum ini kita cuai tapi mulai hari ini kita mulakan. Langkah pertama kita mengimamkan solat berjemaah dengan keluarga kita. Kalau kita tak solat marilah kita mulai pada hari ini. Jangan ditunggu kerana kita tak tahu bila ajal akan mendatangi kita.
Wassalam

No comments:

Post a Comment