Wednesday, January 20, 2010

Hari ini 21/1/10 bersamaan 5 safar
Maklumat pada hari ini sangat mudah untuk didapati. Selain buku dan suratkhabar maka maklumat lebih banyak boleh didapati melalui internet. Kos menggunakan internet pada hari ini juga murah dibandingkan dulu. Kalau dulu internet hanya boleh di akses jika ada telefon tetap dirumah. Tapi pada hari ini sudah ada broadband yang boleh dibawa ke mana-mana. Sekarang benda tu dah jadi sebahagian dari kehidupan. Saya sendiripun kalau tak membaca internet dalam sehari rasa seperti tak lengkap. Sama seperti handphone .Jika tertinggal dirumah nampak gaya kena berpatah balik kerana kita rasa tak boleh hidup tanpa handphone.
Melalui google atau yahoo banyak maklumat yang boleh kita perolehi dalam segala bidang.Walaupun ada berita yang karut marut yang ditulis oleh bloggers tapi pada umumnya kebaikannya melebihi keburukan dari ujudnya teknologi ini. Hari ini mahasiswa sangat manja kerana mudah nak mendapatkan maklumat untuk menyiapkan assignment. Kalau kita tengok bahan rujukan yang dilampirkan semuanya melalui internet. Jadi mereka tak perlu lagi merujuk kepada buku teks. Ini pun masalah sebetulnya kerana buku teks memberikan maklumat yang lebih lengkap. Untuk kegunaan umum maklumat internet sudah memadai tetapi untuk mahasiswa mereka perlu merujuk buku teks kerana kupasan dalam buku teks sangat dalam dan lengkap dibandingkan internet.

Waktu dah berubah. Nak tak nak kita perlu menyesuaikan diri. Saya rasa adanya broadband memudahkan kerja kita.Jika dirumahpun mudah kita mengawal penggunaan internet oleh anak-anak kita.Broadband sama seperti pen drive, boleh dipasang dan dicabut. Jadi jika kita tak mahu anak kita menggunakannya kita cabut saja broadband dan simpan ditempat yang selamat. Dulu line melalui telefon tetap , jadi sulit sikit untuk mengawalnya.

Sekarang ini nak menyediakan kertas kerja untuk dibentangkan di mana-mana conference cukup mudah. Maklumat yang umum mudah dicari dalam internet. Jadi banyak bahan yang boleh kita bincangkan dalam conference. Hidup dah tambah mudah dan sepatutnya kita menggunakan kesempatan ini. Jadilah pembentang kertas kerja bukan setakat peringkat tempatan tapi peringkat antarabangsa. Banyak pengalaman dan ilmu yang boleh kita kongsikan untuk manfaat semua. Setiap ilmu yang kita sebarkan maka manfaatnya akan dapat pada kita. Ini adalah saham akhirat yang kita tak nampak. Formula mudah yang diajarkan oleh agama kita adalah, dari satu biji benih akan tumbuh tujuh tangkai dan setiap tangkai akan mengeluarkan seratus biji. Artinya satu beranak menjadi 700 .Wow besar dividend tu.
Sejarah internet ni bermula tahun 1995 dimana sebuah syarikat kecil di Mountain View, California bernama Netscape telah menciptanya.Netscape telah mula melancarkan program ini untuk kegunaan umum bagi seluruh dunia pada tahun tersebut.Netscape membolehkan internet diakses oleh seluruh lapisan masyarakat dari kecil sampai ke tua diseluruh dunia.
Setelah tertubuhnya netscape maka windows 95 dilancarkan iaitu selang 15 hari dari pelancaran netscape. Dengan adanya dua program ini seluruh dunia sudah berubah. Maklumat mudah disebarkan keseluruh dunia hanya dalam beberapa saat. Ini yang di sebut breakthrough.
Wassalam

No comments:

Post a Comment