Friday, January 22, 2010

Hari ini 23/1/10 bersamaan 7 safar
Semalam saya ambil cuti kerana ada urusan di Putrajaya. Tujuan saya ke sana kerana menguruskan pinjaman persekolahan anak. Syukor kerana anak saya mendapat pinjaman khas .Cuma bila sampai dikaunter saya diminta mematikan setem perjanjian pinjaman dan diberitahau oleh pegawai yang bertugas yang tempat nak mematikan setem tak ada di Putrajaya. Yang paling dekat adalah di Kajang.Nak tak nak terpaksa juga memandu ke kajang kerana dah tak ada pilihan. Jadi kalau nak matikan setem perlu pastikan dibuat ditempat kita tinggal sebelum ke Putrajaya kerana kalau tidak banayak masa yang akan terbuang.
Kutbah jumaat semalam menyentuh tentang penyakit kencing manis. baguslah kutbah dah mengikut isu semasa.Cuma kupasannya kurang mendalam dan mungkin ramai jamaah yang tak begitu memberi perhatian. sebaiknya kutbah yang berkaitan tentang masalah kesihatan ini perlu dirujuk kepada pegawai kesihatan supaya bahannya lebih lengkap agar berkesan di hati para jamaah. Saya rasa usaha yang dijalankan cukup baik kerana mencakup bidang yang langsung melibatkan masyarakat. Di zaman Raulullah kutbah langsung menyentuh isu semasa kerana kutbah adalah salah satu sarana untuk menyampaikan maklumat bagi kepentingan masyarakat.

Malam ni InsyaAllah saya akan terbang ke Dubai kerana pada 25/1/10 saya akan membentangkan kertas kerja di persidangan Kesihatan Dubai. Wah rasa teruja sungguh kerana dipilih membentangkan kertas kerja di peringkat antarabangsa. Saya adalah satu-satunya dari negara kita dan selebihnya macam biasa akan diisi oleh speaker dari negara barat. Ada jugalah beberapa speakar dari negara arab. Tapi majoriti memang mat salleh. Dah macam tulah trend di mana-mana. Penerbagan saya adalah pada tengah malam dan dijangka sampai jam 3.30 [agi waktu Dubai. penerbangan dijangka hampir 8 jam. Tahun lepas pada bulan April saya pernah transit di Dubai dalam perjalanan ke Sanaa. Waktu tu cuma duduk dalam kapalterbang selama 1 jam kerana tak dibenarkan turun. Jadi lawatan saya ni adalah yang pertama kali dalam sejarah hidup saya. Nampak gaji tak sempatlah menulis blog selama 4 hari , kecualilah kalau ada kesempatan nanti sewaktu di Dubai. Saya dijangka sampai kembali ke Malaysia pada 27/1/10 pagi. Tak lama cuma 3 hari lawatan ke Dubai.OK lah tu .
Waktu saya ke Sanaan saya menaiki pesawat Yemen airline. Sekarang menurut beritanya nak masuk ke Sanaa pun dah susah kerana perlu tapisan ketat kerana keadaan di sana dah tak aman lagi.

Target saya bila sampai di Dubai nak berkunjung ke bangunan tertinggi di dunia iaitu al Buruj.memang teruja sungguh ni. Dulu menara Petronas pernah dinobatkan sebagai bangunan tertinggi di dunia tapi kini ndak diambil alih oleh Al Buruj.Namun demikian KLCC masih menara berkembar yang tertinggi di dunia. Tak tahulah apakah ada manfaatnya menjadi bangunan tertinggi di dunia. Mungkin untuk promosi baguslah tapi manfaat secara langsung dari segi ekonomi saya tak pasti kecuali jika dengan adanya bangunan tersebut jumlah pelancung dapat ditingkatkan dengan ketara sehingga boleh menjana ekonomi negara. Jadi perlu dikira payback periodnya sampai bila.
Salah seorang jutawan dari saudi sudang mencanang untuk membuat bangaunan yang lebih tinggi dari Al Buruj. Jadi nampaknya takkan pernah berhentilah kerja membina bangunan tertinggi ni. Sampai bila, hanya Tuhan yang tahu.Yang pasti pengagihan kekayaan tak seimbanag kerana yang kaya di dunia hanyan 10%. Selebihnya miskin terutama di negara afrika adan negara arab.Sampai bila keadaan ini akan berterusan tak ada siapa yang tahu.Sistem kapitalis betul-betul sudah mencekam dunia hari ini.
Wassalam

No comments:

Post a Comment