Tuesday, January 12, 2010

Hari ini 13/1/10 bersamaan 27 muharam
Salah satu penyakit yang amat merbahaya adalah penyakit coronary artery disease. Coronary berarti jantung. Artery adalah saluran darah yang membawa darah ke otot jantung yang dipanggil myocardium. Masalah utama coronary artery adalah penyumbatan saluran darah tersebut oleh kolesterol. Lemak ini sedikit demi sedikit akan menempel didinding coronary artery dan membentuk lapisan lemak yang keras. Pengerasan saluran coronary artery disebut arterosclerosis. Lapisan lemak yang mengeras ini akan kekal menebal dan menjadi keras membentuk plaque. Apabila terjadi penyempitan saluran darah coronary artery akibat dari penumpukan lemak maka saluran darah menjadi sempit dan jumlah darah yang masuk ke dalam otot jantung akan berkurangan. Akibatnya otot jantung tidak mendapat bekalan oksigen yang mencukupi.Jantung dan organ lain dalam tubuh mempunyai tindak balas yang spontan apabila mengalami masalah kekurangan oksigen. Signal yang akan dikeluarkan adalah rasa sakit. Bila jantung tak mendapat cukup oksigen maka dada akan terasa sakit diikuti oleh rasa sesak nafas. Dengan cara ini orang yang bersangkutan akan mengambil tindakan segera untuk berjumpa doktor. Penyakit penyempitan saluran darah coronary artery di sebut angina pectoris. Biasanya rasa sakit akan timbul bila melakukan tindakan yang memerlukan tenaga yang lebih seperti berlari, naik tangga , mengangkat beban berat dan sebagainya. Bila melakukan kerja berat jantung perlu berdenyut lebih kuat dan memerlukan lebih banyak oksigen. Bila oksigen kurang maka dada akan terasa sakit. Jika berehat rasa sakit akan hilang dalam waktu 15 menit. Keadaan ini disebut stable angina. Bila penumpukan lemak kolesterol semakin banyak maka penyempitan saluran coronay artery akan bertambah dan sakit boleh datang bila-bila waktu walaupun tidak melakukan kerja berat. Sakit pula tidak akan hilang walaupun berehat. Keadaan ini disebut unstable angina. Rawatan yang diberikan oleh doktor adalah memberi ubat golongan glycerine . Pada serangan akut maka tablet diletakkan dibawah lidah. Kesan kerja ubat sangat cepat kerana dibawah lidah banyak saluran darah dan bila ubat meresap masuk ubat tersebut akan menyebabkan vasodilatasi di mana saluran darah coronary arteri yang menyempit akan menjadi kembang dan lebih banayk darah akan boleh melaluinya. Bila banyak darah yang masuk maka bekalan oksigen ke otot jantung akan bertambah dan sakit akan hilang. Untuk mengekalkan kesan vasodilatasi maka doktor akan memberi pesakit ubat isosorbite yang bekerja secara perlahan dan kekal lama dalam badan.
Jika angina pectoris tidak dikawal maka pesakit akan menghadapi risiko serangan myocardial infak atau dalam bahasa umum disebut serangan jantung. Myocardial infak akan terjadi bila berlaku penyumbatan saluran coronary artery dimana darah gagal masuk kedalam otot myocardium. Bila ini terjadi maka bekalan darah akan terputus dan otot myocardium tidak mendapat oksigen. Bila tak ada oksigen maka otot tersebut akan mati. Keadaan ini disebut infak. Jadi myocardial infarction artinya otot jantung mati kerana tak dapat bekalan oksigen akibat dari penyumbatan coronary artery. Apa akan terjadi kepada pesakit. Jika segera dikejarkan ke hospital maka doktor akan memberikan ubat antihrombosis iaitu untuk mencairkan penyumbatan tersebut. Ubat ini mesti diberikan dalam waktu 3 jam. Jika ubat memberi kesan maka harapan untuk hidup akan ada. Tetapi jika penyumbatan gagal dicairkan maka kemungkinan pesakit akan mati. Masalahnya adalah bahagian otot yang telah mati tak dapat dipulihkan. Artinya jika pesakit hidup maka sebahagian dari otot jantungnya telah mati dan ini akan menyebabkan jantung menjadi lemah.
Di negara kita serangan jantung berlaku setiap hari. Dianggarkan paling kurang 7 orang pesakit akan mendapt serangan Myocardial Infarction setiap hari dan banyak kes kematian yang dilapurkan. Oleh itu langkah awal perlu diambil untuk mengawal kadar kolesterol supaya berada pada tahap normal. Jika kadarnya tinggi maka doktor akan memberikan ubat untuk menurunkan kadar tersebut supaya berada pada paras normal. Selain ubat maka perlu dilakukan langkah pencegahan secara nonfarmakological.
Nanti kita sambung. Wassalam

No comments:

Post a Comment