Wednesday, January 27, 2010

Hari ini 28/1/10 bersamaan 12 safar
Menurut maklumat yang saya baca dalam majalah Arab Business, bangunan Burj Khalifa mula dibina pada tahun 2004. Syarikat yang membina bangunan tersebut adalah Emaar developer dan siap setalah 5 tahun lebih. Tinggi bangunan adalah 828 meter terdiri dari 200 tingkat. Bangunan ini menempatkan apartment kediaman, pejabat dan hotel. Menurut maklumat tersebut 90% dari bangunan tersebut telah dijual. Pada 4/1/10 yang lepas telah diadakan majlis pelancaran besar-besaran dengan sambutan yang sungguh meriah. Ianya menandakan satu lagi mercu tanda kotaraya Dubai. Sekarang bangunan ini menjadi bangunan tertinggi di dunia. Menurut berita dalam akhbar beberapa minggu lepas seorand jutawan Arab Saudi sedang merancang untuk membina bangunan setinggi 1 kilo meter untuk mengatasi bangunan Burj Khalifa. Macam tulah sifat manusia yang sentiasa berlumba-lumba. Bagi saya perlu ada keseimbangan antara kemegahan, kemewahan dengan pengagihan kekayaan terhadap sesama manusia. Jangan biarkan jutaan manusia merempat hidup hanya kerana kita ingin mengejar sesuatu yang bukannya menjadi keutamaan dalam hidup.
Saya lihat pembangunan infrastruktur di sekitar al burj masih berlangsung. Kebanyakan pekerja adalah dari India, Pakistan dan bangladesh. Artinya mereka mempunyai kepakaran yang cukup tinggi dalam bidang binaan. Di negara kita kebanyakan pekerja bangunan adalah dari Indonesia tetapi di negara arab kebanyakan adalah dari negara yang saya sebutkan tadi. Di Mekah dan di Madinah pun pekerja-pekerja dari India, Pakistan dan Bangladesh yang melakukan kerja-kerja pembinaan.
Setelah puas berkeliling al Burj saya mengambil teksi untuk pulang ke hotel penginapan. Sekali lagi driver teksi juga orang Pakistan .Katanya dia baru bekerja selama 4 bulan dan nasib baik saya ada membawa peta tempat saya menginap, kalau tidak alamat tak jumpa jalan pulang. Sebelum ke Dubai katanya dia bekerja selama 2 tahun di Abu Dhabi tapi kontaknya dah tamat. Jadi dia terpaksa berhijrah ke Dubai. Jarak perjalanan dengan kereta ke Abu Dhabi adalah 1 jam setengah dan tambang teksi pula adalah 300 Dirham .Mahal juga kos teksi ytersebut. Pemandu teksi sangka saya dari Filipina kerana muka mirip orang dari sana. sebenarnya muka Melayu memang mirip dengan orang Filipina. Sewaktu saya berkunjung ke Manila tahun2008 dulu sayapun terkejut kerana kebanyakan muka orang Manila memang mirip muka Melayu. Ini yang dinamakan satu rumpun. Kalau kita menonton filem dari Filipina memang muka pelakonnya kelihatan lain dari muka kita tetapi rakyat biasa memang macam muka Melayu. Saya rasa kebanyakan pelakon adalah berdarah kacukan Sepanyol sebab itu kelihatan lain.
Di mana-mana tempat di Dubai memang banyak orang Filipina dan bila juma dengan saya kebanyakan mereka akan melihat saya dengan senyuman.Mungkin mereka sangka saya juga dari sana.
Kalau kita nak dapat maklumat tanyalah dengan pemandu teksi. Macam-macam cerita yang boleh kita dapat. Saya mendapat banyak maklumat tentang Dubai melalui pemandu teksi. Kata mereka kota Dubai cukup aman damai dan tak ada sebarang jenayah.Saya boleh merasakan suasana tersebut. cukup selesa berada di Kota Dubaai tanpa perlu rasa bimbang.
Besok kita sambung.Wassalam

No comments:

Post a Comment