Sunday, January 3, 2010

Hari ini 4/1/2010 bersamaan 18 muharam
Dah empat hari kita memasuki tahun baru masehi dan 18 hari tahun baru Islam. Hari ni hari permulaan sekolah. Bagi ibubapa yang anaknya masuk darjah satu tentu ada yang mengambil cuti kerana nak menghantar anak ke sekolah. Inipun satu tanggungjawab .Mendidik anak dan menyekolahkan anak sampai ke tahap yang paling tinggi adalah tanggungjawab ibubapa. Dalam keadaan hari ini belanja sekolah sahaja dah ribuan ringgit. Peringkat sekolah rendah dah hampir mencecah seribu ringgit. Apa lagi peringkat menengah. Kalau peringkat universiti tu jangan ceritalah .Kalau tak dapat masuk IPTA alamat parahlah. Nak menghantar ke IPTS tentu belanjanya besar apa lagi memilih bidang yang diingini terutama dalam bidang kesihatan dan engineering.
Trend masyarakat hari ini tak suka beranak ramai. Malah ada yang merancang cukup dua orang sahaja. Fenomina ini terjadi di mana-mana dan mahu tak mahu kita terpaksa menghadapai fenomina ini. Banyak negara yang dah mula bimbang kerana kekurangan jumlah tenaga muda. Umur jenerasi tua semakin panjang sedanagkan yang muda sudah mula berkurangan. Di Rusia pemerintah nya amat bimbang kerana kadar kelahiran penduduknya sangat rendah. Sekarang ini pemerintah mereka memberikan tawaran yang berbagai bagi mereka yang sanggup melahirkan anak. Di negara kita fenomina ini masih belum ketara tetapi dalam waktu sepuluh tahun yang akan datang kita mungkin mula merasakannya.
Semalam masih ada yang mengadakan majlis pernikahan. Jalanraya terutama lebuhraya jangan ceritalah sesaknya. Nak buat macam mana dah memang begitu saban tahun. Rakyat Malaysia dah terbiasa dengan keadaan ini. Banyak-banyaklah beristiqfar sewaktu memandu supaya jiwa lebih tenang. Kalau tidak stress memanjanglah dan boleh menyebabkan serangan penyakit jantung. Kalau tak sanggup elok duduk di rumah sahaja daripada bersesak-sesak di jalanraya.

KPI kita tahun 2009 dah tercapai semua ke. Jika tak tercapai apanya yang kurang dan apa penyebabnya. Mari kira review balik apa yang tak tercapai. Ada dua jenis KPI iaitu KPI di pejabat dan KPI individu. KPI di pejabat ni semua orang tahu terutama di sektor swasta. Tak capai KPI alamat melepaslah bonus. Yang jarang orang memikirkan adalah KPI individu. Tahun ni ada tak KPI individu kita. KPI saya cukup banyak yang perlu dicapai. Nak cerita kat orang tak bolehlah. Cukup buat tatapan sendiri.
Bagi saya ada dua Motivasi yang di berikan oleh Rasullah yang perlu kita renungkan secara serious. Pertama adalah " bekerjalah kamu untuk dunia mu seolah-olah kamu akan hidup selama-lamanya dan bekerjalah kamu untuk akhirat mu seolah-olah kamu akan mati besok hari". Satu lagi adalah " bila mati seorang anak adam maka putuslah hubungannya dengan dunia kecuali tiga perkara iaitu:
-harta yang diwaqafkan
-ilmu yang diajarkan yang memberi manfaat
-doa anak yang soleh.
Lain kita kita huraikan.Wassalam

No comments:

Post a Comment