Saturday, January 30, 2010

Conference berlangsung selama dua hari iaitu 26/1 -27/1/10. Pagi-pagi lagi dah ada bas yang menunggu di depan hotel untuk membawa speakers ke Dubai convention centre. Jam 7.30 pagi kami berangkat dari hotel menaiki bas mini yang dipandu oleh pemandu asal Pakistan. Cuma ada 4 orang speaker yang menaiki bas tersebut.Perjalanan cuma mengambil waktu 20 menit kerana jarak yang ditempuh tak jauh. Perjalanan pula cukup lancar. Sampai di convention centre saya langsung mendaftarkan diri. Rupanya terdapat 25 convention yang berlangsung serentak di dewan tersebut. Setiap convention di hadiri lebih kurang 100 orang peserta. Saya mendaftar diri di convention healthcare management. Yang lain-lain tu dalam berbagai bidang termasuk pengkhususan untuk doktor pakar. Giliran saya untuk membentangkan kertas kerja adalah pukul 4.15 petang. Wah satu cabaran yang amat besar kerana pada waktu itu peserta dan sibuk nak balik, ada yang dah cabut dan ada pula yang dah nak tidur kerana dah penat. Alhamdulillah presentation saya berlangsung selama 50 minit, jadi terlebih 5 minit dari waktu yang disediakan. Tapi sambutan dari peserta sungguh memberangsangkan. Rasanya nak present lagi pada tahun depan jika ada kesempatan.
Waktu pulang hanya saya yang menaiki bas tadi kerana speaker yang lain tak tahu ke mana. Mungkin naik teksi atau berkunjung ke tempat lain. Oleh kerana saya keseorangan maka saya punya banyak waktu untuk berbual dengan pemandu bas. Katanya dia dah bekerja sebagai pemandu di Dubai selama 15 tahun sejak dia masih bujang. Dia baru berkahwin lima tahun yang lepas dan mempunyai seorang anak tapi keluarganya tinggal di Pakistan. Dia cuma pulang setahun sekali. Gaji yang dia perolehi cukup lumayan iaitu 4 ribu dirham tanpa perlu memayar cukai pendapatan. Tempat kediaman pula disediakan oleh majikan. Jadi dia cuma perlu belanja untuk beli makanan. Katanya pemandu teksi juga mendapat gaji yang sama.Cuma pekerja kontrak bangunan yang gajunya murah antara 600 hingga 700 dirham.Saya tengok pengangkutan awam di Dubai cukup baik. Kebanyakan teksi adalah toyota camry dan bertulis logo RTA. Basnya juga bertulis RTA. Begitu juga dengan MRT juga bertulis RTA. Rupanya RTA adalah Road and Transport Authority. Jadi kesemua kenderaan awam milik pemerintah.Sebab itu gaji pemandunya cukup lumayan. Di Dubai penduduk tempatan cuma 20% dan sukar untuk dilihat kecuali pegawai kerajaan, polis dan tentera. Kata pemandu bas tadi orang tempatan kebanyakan menjadi tauke kepada berbagai jenis perniagaan yang ada di sana. Setiap rakyat tempatan mendapat sebuah rumah dari pemerintah. Jika ingin berkahwin maka mereka mendapat sagu hati 75,000 dirham. Bila ada anak maka setiap anak akan mendapat alaun bulanan 500 dirham. Wah beruntung sekali mereka. Itulah rezeki rakyat tempatan di Dubai. Kerja -kerja lain dilakukan oleh rakyat asing.
Ramai pekerja asing yang bekerja di sana enggan pulang ke negara asal kerana keadaan di Dubai sungguh kondusif bagi mereka. Gaji yang mereka dapat cukup lumayan tanpa perlu membayar cukai pendapatan dan keadaan di kota tersebut juga cukup aman.

Hari kedua konference cuma dapat saya hadiri untuk setengah hari sahaja kerana saya perlu berada di airport sebelum pukul 3.30 petang kerana check in 3 jam sebelum terbang.Jadi saya perlu segera ke airport untuk mempastikan tak ketinggalan kapalterbang kerana penerbangan berikutnya adalah pada hari jumaat.Jadi 3 hari sekali sahaja ada penerbangan ke Malaysia. Penumpang saya lihat ramai juga walaupun kerusi tak penuh semuanya. Tapi oleh kerana kapalterbang tersebut cukup besar maka jumlah penumpang cukup ramai.