Monday, January 11, 2010

Hari ini 12/1/10 bersamaan 26 muharam
Pagi ni jika kita membuka yahoo ada dituliskan tentang masalah besar yang melanda negeri Cina. Dijangkakan menjelang tahun 2020 , dua puloh empat juta laki-laki Cina akan menghadapi kesulitan mencari isteri kerana jumlah wanita di Cina lebih kecil dibandingkan dengan laki-laki. Masalah ini timbul kerana dasar Cina yang hanya membenarkan satu keluarga mempunyai 1 orang anak sahaja. Akibatnya kebanyakan keluarga Cina memilih untuk mendapatkan anak laki-laki. Dengan kemudahan ultrasound doktor sudah mampu mengesan jantina anak di kala kandungan mencapai 3 bulan. Bila telah dikesan maka jika jantina tersebut anak perempuan maka si ibu akan menggugurkan anak tersebut kerana mereka lebih suka mendapatkan anak laki-laki. Amalan ini dibenarkan di negara tersebut. Akibatnya jumlah laki-laki sekarang ini telah melebihi jumlah perempuan dan dijangka tahun 2020 , 24 juta laki-laki Cina tak akan dapat berkahwin.
Masalah ini timbul kerana manusia memilih untuk melawan kudrat Ilahi. Inilah indahnya Islam. Kita ridho dengan apa yang Allah bagi tetapi rakyat Cina telah melawan kudrat ini. Dalam Islam kedudukan laki-laki dan perempuan adalah sama kerana masing-masing mempunyai peranan. Yang paling mulia adalah insan yang paling bertaqwa bukannya berdasarkan jantina.Kalau perempuan lebih banyak tak menjadi maslah kerana laki-laki boleh kahwin empat tetapi jika laki-laki banyak akan menimbulkan huru-hara kerana akan terjadi perkelahian untuk mendapatkan pasangan. Nak inilah akibat dari kejahilan manusia yang hanya menurut hawa nafsu. Jangan sampai anak-anak kita nanti memilih-milih jantina anaknya kerana jika melakukan demikian maka tunggulah bencana besar yang akan terjadi. Apa akan jadi pada negara Cina tahun 2020 nanti. Jika panjang umur sama-sama kita lihat. Jalan keluar yang terbaik adalah menukar dasar 1 anak tersebut dan memberi kesedaran kepada rakyatnya supaya jangan memilih-milik jantina anak. Mereka perlu menerima apa sahaja anak yang bakal mereka dapat.
Di zaman firaun dia memerintahkan agar membunuh semua anak laki-laki kerana takut akan mencadi ancaman kepadanya. Tetapi akhirnya Nabi Musa di selamatkan oleh Allah dan menjadi anak angkat kesayangan isteri firaun.Ini lah perancangan Allah yang manusia tak mampu untuk melawannya.
Arab jahiliah mengamalkan sikap yang serupa seperti rakyat Cina sekarang ini. Di zaman mereka dulupun mereka akan menanam hidup-hidup anak perempuan kerana merasa aib mempunyai anak perempuan.Tapi kedatangan Rasul telah mengubah segala-galanya. Ini lah indahnya Islam. Cuma malangnya mesej ini tak sampai kepada mereka.
Sepatutnya negara uncle sam membantu negara Cina mengatasi masalah ini kerana yang kuat dan berterusan memerangai Islam adalah negara uncle sam.
Di negara Rusia rakyatnya lambat berkahwin dan takut mempunyai anak. Pemerintahnya sekarang menjadi bimbang bahawa pada waktu yang akan datang rakyatnya akan pupus dan mereka sangat kuatir di negeri jajahan mereka umat Islam semakin berkembang kerana mereka amat produktif. Jadi jumlah bayi yang dilahirkan melebihi keturunan Rusia. Perkara ini sudah menjadi bahan perbincangan dan pemerintah telah menyatakan kebimbanagan mereka tentang perkara ini.
Rasulullah berkata, aku bangga dengan umat ku yang ramai.
Wassalam

No comments:

Post a Comment