Friday, January 8, 2010

Hari ini 9/1/2010 bersamaan 23 muharam.
Dah empat hari saya tak menulis blog. Dah ramai juga kawan yang bertanya kenapa tak update blok. Saya sebetulnya sangat sibuk sejak hari selasa. Hari selasa ada perhimpunan anjuran pihak syarikat dan sebelah petangnya ada seminar. Seminar ini berkaitan dengan Islamic Branding yang disampaikan oleh fellow dari Yayasan Said University of Oxford.Hari rabu sampai jumaat saya mengajar sebagai part time lecturer di kolej kepunyaan syarikat tempat saya bekerja. Pihak pengurus memang digalakkan untuk mengajar supaya percambahan ilmu dapat dikongsi.Nabi berpesan gunakanlah waktu lapang mu sebelum datang waktu sibuk mu. Tak ada siapa yang tahu bila kita akan sibuk. Kita tak tahu bila kita akan sakit, bila keluarga kita akan sakit, apakah kita akan ditimpa kemalangan dan sebagainya.Yang paling kita tak pasti adalah bila kita akan mati. Dua hari yang lepas ,selesai mengajar saya menziarahi seorang teman yang baru meninggal. Umur beliau 61 tahun. Menurut keluarganya dia berseorangan di rumah dan dijangka meninggal sekitar pukul 12 tengahari di depan TV. Mungkin waktu itu dia sedang menonton TV.Anak dia yang nombor dua kebetulan nak sangat balik kerumah dan dialah yang bertemu dengan arwah bapanya yang terbujur kaku di depan TV.Macam ni lah hidup kita. Bila dah sampai waktu tak akan dilewat atau dipercepat walaupun satu saat. Kalau Allah berkehendak tentu ada orang yang akan menegtahui kematian kita walau kita tinggal bersendirian.Macam kawan saya tadi tu isterinya pergi mengajar di sekolah dan kesemua anaknya sudah bekerja di tempat lain. Pada hari kejadian anaknya yang nombor dua tu teringin sangat nak pulang kampung menjengok ayahnya .Allah memuliakan manusia. Ini disebut karamah insaniah. Sebab itu walaupun mayat dihumban ke dalam gaung sekalipun ada saja manusia yang menjumpainya.Ini semua kehendak yang maha kuasa.
Berbalik kepada seminar yang telah saya ikuti. Fellow tadi adalah pakar dalam Branding terutama yang berkaitan dengan produk-produk Islam. Anehnya kenapa orang bukan Islam yang mengkaji semua ini. Mana perginya orang Islam. Dalam dunia hari ni yang menjadi jaguh berbicara tentang Islam adalah orang-orang bukan islam. Mereka mengkaji hanya sebagai sifat seorang ilmuwan tapi belum mengimani apa yang mereka kaji dan akui kebaikannya. Mudah-mudahan satu hari nanti dia juga akan beriman seperti kita. Saya ada bertanyakan soalan kenapa orang-orang bukan Islam berebut-rebut mengeluarkan produk Islam, apakah kerana strategi business semata-mata atau kerana mengakui kebaikan produk tersebut. Dia kata pada mulanya memang kerana strategi business tetapi lama kelamaan mereka meyakini kebaikan produk tersebut. Katanya yang paling ketara adalah produk perbankan Islam. Malangnya oleh kerana umat Islam gagal menunjukkan contoh yang baik dalam semua aspek kehidupan maka orang-orang bukan Islam tak berminat untuk mengimanai agama ini. Mereka hanya sekadar berminat untuk menggunakan produk-produk Islam yang boleh memberi keuntungan kepada mereka.
Di Amerika kata penceramah tadi orang-orang Islam mempunyai ekonomi yang jauh lebih baik dari orang-orang bukan Islam. Mudah-mudahan jumlah umat Islam disana akan bertambah ramai dan boleh memberi contoh yang baik. Malangnya di negara arab yang kaya raya dengan minyak, 2 dari 5 orang penduduknya adalah miskin. Malah sangat miskin. Yang kaya memang betul-betul mengamalkan sistem kapitalis. Yang kaya bertambah kaya dan yang miskin akan kekal miskin. Yang kaya raya hidup bermewah mewah, membeli kelab bola sepak Inggeris, terbang dalam jet peribadi yang ada kolam renang didalamnya , tinggal dihotel-hotel yang sangat mewah dan sibuk membina bangunan yang luarbiasa hebatnya seperti Al Buruj. Wang tak diagihkan untuk membasmi kemiskinan.Sebab itu Yahudi Zionis terus bermaharaja lela membunuh umat Palestin secara membuta tuli.Saudi Arabia mempunyai reserve minyak terbesar di bunia diikuti oleh Iraq. Sebab itu negara uncle sam beriya-iya sangat nak terus kekal di Iraq kerana nak menyedut minyak tersebut sampai kering.
Kita sebagai individu perlu memikirkan masa depan dan bertindak secara wajar. Bersyukurlah dengan rezeki dan kenikmatan yang Allah bagi. Tunaikan tanggungjwab kita pada anak-anak, keluarga, masyarakat dan negara. Usah lupa diri. Jika ada ilmu kongsilah dengan orang lain.Semangat untuk terus bekerja mestilah terus membara seperti hadis Nabi yang telah saya sebutkan sebelum ini. Bekerjalah untuk dunia mu seolah-olah kamu akan hidup selama-lamanya dan bekerjalah untuk akhirat mu seolah-olah kamu akan mati besok hari
Wassalam

2 comments: