Wednesday, December 30, 2009

Hari ini 31/12/09 bersamaan 14 muharam
Hari ini adalah hari terakhir tahun 2009. InsyaAllah malam ni kita akan memasuki tahun 2010. Biasalah di seluruh dunia malam ni akan berhimpun jutaan manusia untuk menunggu kedatangan detik 12 tengah malam. Macam -macam aktiviti akan diadakan diseluruh dunia. Yang pasti rakyat Malaysia juga tak ketinggalan menanti detik ini. Macam-macam boleh jadi pada malam ini.Kedatangan tahun baru islam hampir tak ada yang peduli. Hanya institusi keagamaan yang mengadakan program. Yang lain macam tak perasaan datangnya detik penting ini.Hari ini dah genap dua minggu kita berada di tahun baru Islam tapi masih ramai yang tak perasan. Kita memang dididik untuk mengingati tahun baru masihi bukannya tahun baru Islam. Nak buat macam mana .Inilah kenyataan hidup kita hari ini.
Malam ini juga sekitar jam 2.30 pagi akan terjadi gerhana separuh bulan. Kita di sunatkan untuk melakukan solat sunat gerhana matahari. Mesjid negara akan mengadakan majlis sambutan dengan solat hajat. Kalau sempat terjaga nanti marilah kita sama-sama menyambutnya dan melaksanakan solat hajat. Tapi kalau dah tidur lepas jam 12 malam kerana menanti detik ketibaan tahun baru masihi macam mana nak bangun pukul 2.30 pagi. Jadi pilihan ditangan anda.
Apa azam kita di tahun 2010. Azam saya adalah untuk menjadi manusia yang lebih baik. Kalau anda pula macam mana. Bagi sesebuah syarikat tentu budget untuk tahun 2010 dahpun diluluskan. Awal bulan Januari 2010 tentu sibuk untuk menyiapkan odit tahunan supaya akaun syarikat dapat ditutup untuk menentukan untung atau rugi. Kalau syarikat sendiri tentulah tak stress sangat. Kalau makan gaji macam saya memang stress nak menyiapkan laporan odit kerana nak mengejar dateline yang diberikan. Saban tahun macam tulah. Kalau banyak untung adalah bonus yang disediakan. Tapi kalau tak capai budget melepaslah.
Di Amerika ada beberapa pekerjaan yang dianggap selamat pada tahun 2010.Senarai pekerjaan yang dianggap selamat adalah seperti berikut:
1. cardiovascular technician. Kat tempat kitapun jumlahnya tak banyak dan elok menggalakkan anak-anak kita menceburi bidang ini.Kelayakan asas untuk mengikuti latihan dalam bidang ini adalah medical assistant atau jururawat. Gaji yang diperolehipun boleh dikatakan lumayan. Malah ada yang mendapat tawaran kerja di negara Arab dengan gaji yang lebih tinggi.

2. Database administration.Di negara kita nak dapat kerja ni yang akan sulit kerana semua syarikat memerlukan orang yang dah ada pengalaman. Macam mana nak dapat pengalaman kalau tak diberi peluang kerja. Jadi semua hanya nak memilih yang dah terlatih tapi tak ramai yang sanggup mengambil pekerja baru dan melatih mereka.

3. Gas/electric/utilities planning engineer. Saya pun tak pasti apakah jawatan ini ujud di negara kita

4. Accountant. Keadaannya sama dengan database administrator. Kebanyakan syarikat mencari pekerja yang mempunyai pengalaman. Tak banyak yang mahu mengambil pekerja yang baru dan melatih mereka. Akibatnya ramai lulusan akaun yang masih menganggur. Kalau di bank kebanyakan menawarkan kerja pemasaran untuk menjual kat kredit. Jadi ramai yang tak minat kerana kerjanya rumit dan perlu mencapai target.

5. Marketing manager. Di tempat kita pun banyak peluang yang sebegini tetapi tak ramai yang mampu bertahan kerana tak capai target.

6. Occupational therapist. di tempat kita peluang agak terbatas kerana fasility yang memerlukan pekerja dalam bidang ini masih tak mencukupi. Bagi mereka yang dah berpengalaman mereka mudah mendapatkan pekerjaan.

7. Dental hygienist. Saya tak pasti kerja apa yang mereka lakukan. Kalau doktor gigi negara kita masih kekurangan dan nak masuk IPTA pun sangat sulit kerana memelukan kelulusan A bagi semua pelajaran matematik , biologi dan kimia di peringkat matrikulasi atu STPM

8. Interior designer. Di negara kita pekerjaan ini masih baru

Yang mengejutkan adalah kenapa pekerjaan sebagai doktor dan jururawat tidak dianggap pekerjaan yang selamat. Begitu juga dengan ahli farmasi. Di negara uncle sam rakyatnya memang suka mengambil tindakan undang-undang. Artinya mereka suka menyaman doktor ,ahli farmasi dan jururawat walaupun terjadi kesalahan yang kecil .Soal kalah menang tu lain kira.Di negara kita ketiga pekerjaan ini adalah pekerjaan yang paling selamat dan amat diperlukan kerana jumlah professional yang masih tidak mencukupi.

Bagi saya pekerjaan yang paling selamat adalah bekerja dengan kerajaan. Artinya jika anda kakitangan kerajaan tentu anda tak perlu ambil pusing tentang keadaan ekonomi atau apa saja yang terjadi. Anda akan kekal bekerja sampai anda pencen. Tak ada istilah VSS atau perlu diberhentikan kecuali anda melakukan tindakan jenayah. Dalam swasta risiko sangat tinggi. Silap sikit boleh kena DI dan mungkin dipecat.Ekonomi negara ditentukan oleh perjalanan syarikat swasta kerana mereka yang membayar cukai kepada kerajaan. Jadi perkembangan swasta menentukan jatuh bangunnya sesebuah pemerintahan.
Sampai jumpa lagi.Wassalam

No comments:

Post a Comment