Tuesday, October 20, 2009

Hari ni 21/10/09 bersamaan 2 zulkaidah.
Saya masih nak cerita tentang Dublin. Saya ke sana untuk menghadiri conference ISQUA iaitu international society for quality in healthcare. Yang menariknya persidangan ini berjalan lancar tapi cukup sederhana. Tak ada juruacara atau MC yang khusus. Kebanyakan program dipengerusikan sendiri oleh Presiden ISQUA. Malah acara peresmianpun dipengerusikan oleh beliau. Tak ada sebarang sepanduk atau banner yang dipasang di luar atau di dalam dewan persidangan. Malah backdrop pun tak ada. Cuma ada tulisan ISQUA yang dipancarkan melalui LCD.
Persidangan ini di resmikan oleh Presiden Republic of Island. Acara berlangsung pada hari Selasa pagi. Peresmian berjalan amat sederhana dan hanya mengambil masa kurang dari setengah jam. Tak adapun sebarang banner untuk mengucapkan selamat datang kepada President Island. Kami hanya tahu ada peresmian dari buku aturcara majlis. Yang menjadi MC adalah presiden ISQUA. Beliau hanya menggunakan perkataan yang sangat rengkas. Your excellency President Republic of Island, Mary Mc Aleese, ladies and gentlements... President Island juga memulakan majlis dengan menyebut, Good morning ladies and gentlements.. dah diapun berucapkan kurang lebih 20 menit. Walaupun pendek tapi ucapannya cukup berisi dan tepat kepada tujuan. Saya kagum dengan keserhanaan mereka. Di tempat kita kalau acara peresmian protokolnya cukup ketat dan rumit .Paling cepatpun 1 hingga 2 jam untuk meresmikan sesuatu majlis. Apa kan tidak yang berucapkan sahaja minima 2 orang. Dah tu pula ada acara pukul gong /rebana atau persembahan kebudayaan dan diikuti pula dengan paluan gong atau potong ribon. Lain padang lain belalang .Dalam agama kita dituntut supaya kita beserdahana dalam semua perkara. Dan contohnya adalah apa yang berlaku di persidangan ISQUA yang telah saya ikuti. Saya rasa protokol di tempat kita semakin hari semakin rumit kerana terlampau banyak anugerah bangsawaan yang telah dikurniakan sehingga perlu disebut nama tiap tiap seorang dari mereka. MC pula perlu mendapat latihan khusus kalau tidak haru biru nanti. Bila kita akan berubah hanya Tuhan yang tahu. Tapi nampak gaya tak mungkin menjadi kenyataan.
Hari terakhir kami di Dublin adalah pada hari khamis. Jadi pagi pagi lagi saya bersama MD berjalan kaki dari hotel ke pusat bandar untuk menaiki bas hop in hop off. Bas ini khusus untuk pelancong yang akan mengelilingi kota Dublin. Bas yang disediakan adalah bas dua tingkat tapi di bahagian atas tak ada atap. Kos perjalanan untuk menaiki bas adalah 15 Euro. Ianya bermula dari destinasi satu sampai destinasi 24. Tiket ini berlaku selama 24 jam dan kita boleh naik turun bas sekerap yang kita suka. Bas akan berhenti disetiap destinasi .Kita boleh turun dan mengambil bas lain untuk destinasi yang seterusnya. Kerana kami mengejar waktu maka saya dan MD tetap duduk dalam bas sehingga selesai 24 destinasi. Waktu yang diambil adalah 1 jam setengah. Di sepanjang perjalanan pemandu bas merangkap sebagai pemandu pelancung.Beliau menggunkan mikrofon untuk menerangkan setiap tempat yang dilalui. Saya rasa perjalanan ini cukup menyeronokkan kerana sempat mengelilingi seluruh kota Dublin.Nampak gayanya yang mengikut program sebegini sekarang adalah Bandaraya Melaka. Bagi saya perkara yang baik tu perlu dicontohi .
Saya check out dari hotel pukul 12 tengahari dan langsung mengambil teksi ke airport Dublin. Kami sampai diairport setengah jam kemudian. Bila nak check in fligh kami menghadapi masalah. Di Dublin ni semua pembayaran airport tax menggunakan mesin. Tak ada kaunter yang menerima tunai. Saya cari mesin Ryanair tapi tak ada. Yang banyak terdapat di sini adalah mesin untuk Aerlingus iaitu satu lagi penerbangan low cost. Rupanya airport Dublin di kuasa oleh aerlingus. Kalau nak confirm tiket kena guna internet biasa. Saya cuba menggunakan internet ini tapi pass word tak tahu. Jadi tak boleh masuk program. Bila tanya polis dia suruh kami jumpa petugas kaunter tapi bila jumpa petugas kaunter dia suruh guna internet.Jadi kami dah ditendang macam bola. Bila nak masuk internet tak dapat juga.Jadi saya terpaksalah bertegas dengan petugas kaunter Ryanair. Mula-mula dia tak nak layan .Jadi sayapun meletuplah .Saya paksa juga dia tolong saya dan akhirnya baru dia mahu membantu. Bukan payahpun cuma ambil masa beberapa menit dah selesai. Dia cuma perlu cop boleh cek in sebab semuanya dak dibayar dari Malaysia lagi. Memang mat salleh ini tak pandang kita sebelah mata. Kalau tak berani bertegas alamat tak terbanglah kita.
Perjalanan pulang dengan Airasia bermula jam1.30 pagi waktu London. Tepat masa kamipun berangkat pulang dan 13 jam setengah baru mendarat di LCCT tepat jam 9.30 malam waktu Malaysia . Alhamdulillah lega rasa bila dah mendarat di negara sendiri.
Jumpa lagi. Wassalam

No comments:

Post a Comment