Monday, October 5, 2009

Hari ni 6/10/09 bersamaan 17 syawal. Dah tiga hari saya tak menulis. Kebetulan semalam saya bercuti kerana ada urusan peribadi.
Kehangatan syawal masih terasa. Di khabarkan minggu lepas KL jam dengan kenderaan kerana ramai yang mengadakan rumah terbuka. Hari ni di tempat kerja saya akan diadakan jamuan hariraya . Petang ni pula saya mendapat jemputan untuk menghadiri jamuan hariraya anjuran salah satu syarikat yang cukup ternama.Baguslah masyarakat malaysia suka bersedekah dan disamping itu dapat mengeratkan silaturrahim. Kalau bagi syarikat tu di samping dua perkara tadi satu lagi tujuan adalah untuk marketing. Biasalah tu. Tradisi ini memang baik untuk dikekalkan tetapi kita mesti bijak memilih makanan. Bulan puasa dulu jumlah pesakit di hospital berkurangan tapi bila lepas raya ni mulai sesak semula. Banyak juga kes uncontrol diabetic dan uncontrol hypertension. Punca penyakit ni tak lain adalah masalah makan yang tak dikawal. Kalau dah jamuan raya tu air mesti manis dan makanan banyak garam, perisa dan lemak. Apa lagilah penyakit yang sedia ada akan parah kembali. Kedua-dua penyakit tersebut di sebut chronic diseases yaitu penyakit yang berpanjangan.
Kalau H1N1 di sebut accute disease kerana serangan mendadak .Cerita H1N1 dah mulai berkurangan. Baguslah tu dan kita sama-samalah berdoa agar dia akan segera berlalu. Pagi tadi saya dengar berita Kementerian Kesihatan akan menerima 400,000 vaksin H1N1 dari USA untuk diberikan kepada petugas yang terlibat dalam menangani penyakit ni.Harganya cukup mahal RM 14 juta.
Penyakit ni datang dan pergi seperti JE dulu. Kalau H1N1 menyerang paru-paru, JE pula menyerang otak. Ternyata kedua-duanya cukup fatal dan menelan mangsa yang cukup banyak. Aneh juga bila H1N1 sedang mengamuk kes dengue kurang sekali tetapi bila kes H1N1 mulai reda dengue mula timbul kembali. Ini yang kita tak pasti kenapa. Macam pakat-pakat pula.Ini semua rancana Allah. Banyak masalah yang terjadi seperti bencana dan penyakit kerana ulah tangan-tangan manusia. Tuhan dah jelaskan bahawa terjadi banyak kerusakan di muka bumi kerana ulah tangan-tangan manusia.Contoh JE dan H1N1 berpunca dari babi tapi manusia juga yang bela babi. Sebab tu masalah ni timbul. Singapura walaupun kecil cukup bijaksana. Dia tak bela babi tapi impot dari negara jiran .Jadi meraka taklah parah terkena serangan penyakit ni. Ada tu memang ada tapi sikit je. Petang semalam saya ke EPF. Nyatanya sebelum masuk perlu diambil suhu badan .Baguslah tu .Mereka mengambil langkah berjaga-jaga. Di kebanyakan hospital pemeriksaan suhu badan sudah lama dihentikan.
Minggu lepas saya terbaca satu artikel yang ditulis oleh Sally Sharon dalam majalah Woman Day. Ceritanya adalah tentang 8 ways to ease your worries.Saya tertarik tentang artikel ini kerana dua bulan yang lalu dunia digemparkan dengan kematian Michael Jackson atau Jacko kerana terlebih mengambil ubat tidur. Anehnya pula ubat yang digunakan adalah propofol.Kalau kita rujuk buka perubatan ubat ini digunakan untuk :Induction and maintenance of general anaesthesia dan sedation of ventilated ICU patients.Artinya hanya digunakan oleh pakar bius untuk pesakit yang akan menjalani pembedahan dan pesakit yang menggunakan mesin ventilation di ICU. Macam mana pula Jacko boleh menggunakan ubat ini. Dikhabarkan doktor peribadi beliau yang memberikan ubat ini yang dicampur dengan diazepam kerana jacko tak boleh tidur. Yang mushkil nya doktor peribadi dia adalah seorang pakar kardiologis.Jadi banyak pertanyaan yang timbul dari jawapan yang diterima. Nanti kita cerita lanjut tentang perkara ni.
Berbalik kepada tulisan Sally tadi 8 cara yang dimaksudkan tadi adalah seperti berikut:
1.Accept that trouble are part of life
2.Don't obsess over news
3.Reach out to friend
4.Cultivate gratitude now more than ever
5.Decide not to worry
6.This goes to dwelling too
7.Work at staying upbeet
8.Take part in your faith.
Besok kita sambung
Wassalam

No comments:

Post a Comment