Monday, June 21, 2010

Pulau sibu adalh milik salah sebuah syarikat kerajaan negeri. Pulau ni di jaga secara professional oleh pekerja yang terlatih. Selain tempat untuk seminar ianya juga boleh menawarkan outbound training serta kemudahan lain seperti bermain bot, bola pantai, tenis dan menyelam. Tak ada penduduk tempatan di sini kecuali pekerja syarikat. Sembahyang jumaat dikendalikan oleh imam yang didatangkan khas dari tenggaroh pada setiap hari khamis dan beliau akan pulang selepas selesai solat jumaat. Hospital memang tak ada , cuma klinik yang menawarkan kemudahan asas. Saya mula terfikir kalaulah kena heart attack alamat kacau dibuatnya kerana nak ke darat perlu menaiki feri selama 30 menit dan di darat pula tak ada kemudahan hospital yang canggih kecuali di JB.Perjalanan dari Tanjung leman ke JB mengambil masa dua jam. Tapi dulu waktu masih tinggal dikampung tak terfikir pula tentang masalah ni. Rupanya orang bandar yang fikir macam-macam tapi orang kampung dan pulau hanya pasrah saja. Toh hidup mati urusan Tuhan, pantang maut sebelum ajal. Di pulau ni terdapat 25 ekor rusa yang berkeliaran di sekitar kawasan pulau dan cukup jinak. pokoknya boleh dipegang oleh manusia. sya lihat ada juga kandang kambing bor dan beberapa ekor burung merah. seumur hidup baru sekali saya mendengar jeritan burung merak yang cukup nyaring.

Kalau ada kesempatan lain kali rasanya nak datang lagi ke pulau ni. Ianya cukup unik dan selesa untuk merehatkan badan tapi kalau menghadiri workshop bukan boleh rehat tapi penat yang dapat. Kalau nak santai-santai dengan famili cukup sesuai tempat ni.

feri yang berulang alik ada dua buah dan perjalanan ke daratan berjumlah dua kali sehari. tapi kalau ada emergency ada tiga lagi bot kecil yang boleh digunakan bila-bila masa. Kalau ada conference tentu jumlah perjalanan bot akan ditambah oleh penganjur.

Salah satu perkara penting yang dibincang dalam workshop adalah tentang antibiotik resistant. Artinya bakteria akan menjadi tahan bila terdedah kepada sesuatu antibiotik secara berterusan.Bakteria ni pandai juga nak hidup. Ia akan melalui proses mutasi genetik dan lepas ini terjadi bakteria kan menjadi tahan dan antibiotik tersebut tidak lagi berkesan.mahluk seperti bakteriapun boleh mencipta pertahanan diri untuk terus hidup. Falsafah ini yang sepatutnya dipelajari oleh manusia. kalau nak terus hidup dan maju maka kita perlu menyesuaikan diri dengan sebarang keadaan.kalau tidak kita akan menjadi sperti dinasorus yang akhirnya pupus kerana gagal menyesuaikan diri. wassalam

No comments:

Post a Comment