Wednesday, June 23, 2010

Sewaktu pulang dari Pulau Sibu hari ahad yang lepas saya sempat minum pagi di rumah teman di Johor Bahru. sambil berbual kosong ada seorang teman dari seberang yang sempat bercerita tentang umur manusia. Menurut andaian dia , umur manusia ni ada skala nya iaitu antara umur minumum dengan umum maksimum. Kita tak pasti umur kita tetapi Tuhan selalu menyuruh kita berdoa agar dipanjangkan umur. Bila kita disuruh berdoa artinya harapan masih ada agar umur kita dipanjangkan. Yang pasti bila Allah dah tentukan kita akan kembali memang tak boleh lagi dipercepat atau diperlambat walau satu saat. teman tadi mengandaikan bahawa usaha kita akan menentukan bila kita akan mati tetapi yang pasti antara umur minumum dengan umur maksimum yang telah ditetapkan oleh yang maha pencipta. Kalau kita tak berusaha secara gigih maka umur minimumlah yang akan kita dapat. Tapi kalau kita berusaha gigih mungkin kita akan dapat umur yang maksimum. Saya rasa ada logiknya juga. Katakan kita tak mengawal kesihatan badan maka kita yang mendedahkan diri kita pada bahaya dan tentunya umur kita akan menjadi lebih pendek.Contoh jika dah pasti ada kencing manis maka kita akan mendapat berbagai komplikasi dan kita yang akan menderita dan tentunya harapan untuk hidup panjang akan menjadi tipis. Tapi jika kita menjaga masalah kita dengan baik maka ada kemungkinan umur akan menjadi lebih panjang. Dari kajian yang dilakukan didapati umur purata manusia menjadi semakin panjang. Sekarang ini umur purata laki-laki adalah 70 tahun sedangkan umur purata wanita 73 tahun. Angka ini akan semakin meningkat pada masa yang
akan datang kerana meningkatnya teknologi dan ilmu untuk meningkatkan kesihatan manusia.

Bagi kita yang penting bukanlah berapa panjang umur kita tetapi umur yang berkualiti menurut kehendak Tuhan bukannya menurut kehendak manusia. Manusia yang paling berguna bagi Tuhan adalah manusia yang paling bertaqwa. Taqwa artinya ketaatan pada Allah. Apa yang Allah suruh kita buat dan apa yang Allah larang kita tinggalkan. Bunyinya mudah tapi sulit untuk dialkukan kerana rangsangan pada manusia untuk meninggalkan larangan adalah sangat kuat iaitu dari syaitan adan nafsu ammarrah manusia. Nak buat yang baikpun susah juga kerana rangsangan yang sama.

Hidup adalah bekal untuk dihari nanti. Kalau tak ada bekal maka ibarat orang yang musafir tak ada bekalan. Di dunia yang akan datang dah tak ada lagi usaha tapi yang ada cuma menerima balasan dari usaha kita di usia yang singkat diatas dunia ni. Palaing tua manusia pun cuma 100 tahun tapi jika ikut umur nabi cuma 63 tahun .beruntung manusia yang dapat hidup lebih dari ini tapi ia hanya beruntung jika melakukan ketaatan pada sang pencipta. Akan menjadi sia-sia jika umur panjang tapi melakukan maksiat dan menambah dosa.

Rasul makan tak pernah kenyang kerana beliau bersabda makanlah kamu bila kamu lapar tapi berhentilah kamu sebelum kamu kenyang. jadi artinya Rasul tak pernah sampai kenyang. Kita tidak begitu, makan asalkan nak makan. lapar ke tidak ke kita babat terus .mentang-mentanglahj ada banyak makanan maka kitapun babat habis. selagi tak kenyang sumbat terus. Apa lagi kalau bmakan di hotel beratus jenis makanan yang ada. Dah terlanjur bayar maka kitapun babat terus sampai tersandar di kerusi. Dua bulan lagi akan masuk bulan ramadan maka berubutlah orang berbuka puasa di hotel. Bila bunyi saja suara azan maka diserbulah makanan-makanan yang banyak tu, akibatnya nak sembahyangpun jadi malas apa lagi nak solat tarawih, akibat mis lah kerana dah tersandar dikerusi tak larat nak bangun kerana kekenyangan makan.

Bila kita nak ikut sunnah ni , kita sendiripun tak pasti. Kalau kita ikit perintah nabi tak timbul masalah obesiti tetapi kerana tak ikut maka ramai yang terpaksa memakan slimming pills sampai ribuan ringgit harganya. Dah tu apa kesan sampingannya nanti kita sendiripun tak pasti.Mari kita berazam untuk mengikut sunnah ini, makan bila lapar dan berhenti sebelum kenyang. Berdoalah kita agar sentiasa sihat dan panjang umur supaya lebih banyak masa untuk beribadah.Ingat pesan Nabi bila mati anak adam habislah segala amalannya kecuali tiga perkara iaitu:

-harta yang diwaqafkan
-doa anak yang soleh
-ilmu yang diajarkan
Wassalam

No comments:

Post a Comment