Friday, June 25, 2010

Sekarang ni saya berda di Padang golf di port Dickson kerana ada pertandingan golf amal. Saya hanya mewakili pihak penganjur. Seumur hdup tak pernah main golf dan belum terniat nak main golf. Nampaknya pagi ni cuaca cukup cerah.Mulanya rasa bimbang juga kerana beberapa hari yang lalu hujan turun tiap -tiap hari pada sebelah pagi, tapi pagi ni cuaca menyebelahi kita.

Semalam ada berita menarik dalam akhbar tentang kenyatan yang dibuat olh Jeramie Jackson , abang kepada Michael Jackson. Katanya mungkin Michael jackson masih hidup kalau beliau sempat memeluk Islam. Ramai yang menyangka Michael telah memeluk agama Islam tetapi rupa nya dia tak sempat berbuat demikian sebelum dia mati. Kenapa Jeramie membuat kenyataan demikian.Katanya bila masuk Islam minda akan menjadi tenang kerana kita tahu utnuk apa kita hidup, apa yang perlu dialakukan dan kemana akhirnya hidup ini. Bila ini ada dalam minda kita maka fikiran akan menjadi tenang dan kehidupan akan teratur dan bebas dari stress. Masalah utama Michael ialah stress yang tak mampu dikawal sehingga nak tidurpun tak boleh tanpa menggunakan ubat tidur. Wang yang melimpah rupanya tak mampu memberi ketenangan kepada beliau sehingga tiap-tiap malam dia hanya boleh melelapkan mata setelah menelan ubat tidur. Kerana faktor kebergantungan yang ekstrim akhirnya ubat tidur biasa dah tak mampu menidurkan dia sehingga doktor perlu memberikan ubat bius yang bernama profofor untuk membantu dia tidur. Kerana masalah ketergantungan ini akhirnya dos yang diberikan melebihi had ketahanan badan beliau sehingga ia menemui ajal.

Jadi sah Michael tak sempat memeluk Islam berdasarkan keterangan dari abang beliau. Yang cantinya adalah dia sudah menaruh minat dan kepercayan pada Islamsehingga semua pengawal peribadinya beragama Islam kerana dia percaya oran Islam itu boleh dipercayai.

Dalam hidup banyak perkara yang kita tak pasti. Yang penting jika kita membantu Allah dan manusia Aallah akan membantu kita. Kita tak perlu mengharapkan orang yang kita bantu akan membantu kita. Kalau dia tak peduli dengan kitapun tak apa dan tak perlu dirisaukan. Yakinlah bila saatnya tiba Allah akan membantu kita.

Saya ingin mencatitkan pengalaman yang saya lalui sewaktu tersesat di Tasik Titiwangsa Kuala Lumpur. Bunyinya aneh dan pelik tetapi kenyataannya saya memang tersesat. Saya sampai awal kerana akan menghadiri mesyuarat dengan bos jam 8.30 pagi di jalan Titiwangsa. Kerana masih banyak waktu saya mengambil keputusan untuk berjalan pagi.Jalan punya jalan akhirnya tersesat dan dah tak jumpa jalan keluar. Waktu dah jam 8 pagi dan saya mulai menjadi panik kerana kalau tak jumpa jalan keluar alamat kena mengadap boslah nanti. Dalam keadaan buntu saya ternampak seorang laki-laki Cina sedang berjalan dan saya langsung menghampiri beliau. Tanpa segan silu saya langsung menceritakan masalah saya. Kata dia jangan bimbang dan dia jemput saya pulang ke rumahnya kerana katanya rumah dia berhampiran dengan kawasan tersebut. Sampai dirumah dia langsung dia mengajak saya menaiki kereta mercedeznya dan menghantar saya ke pejabat tempat saya akan menghadiri mesyuarat.Rupanya tak jauh dari tempat tersebut tetapi kalau jalan kaki memang tak sempat. Saya hanya boleh mengucapkan ribuan terima kasih atas kebaikan beliau. Rupanya masih ada manusia berhati mulia walaupun kaya raya dan berlainan bangsa. Bagi saya Allah telah menggerakkan hati beliau untukmembantu sya. Wassalam

No comments:

Post a Comment