Monday, June 28, 2010

Saya berangkat ke Singapore pada hari ahad. Boarding tepay jam 4.30 petang tapi sampai jam lima petang tak juga take off. Panas dalam kapalterbang hanya Tuhan yang tahu. Bila tanya pramugara dia kata aircond hanya akan kuat setelah kapalterbang terbang di udara. Dah sampai jam 5.10 petang pilot membuat pengumuman yang ada beberapa penumpang yang tak dibenarkan masuk ke Singapura atas alasan yang tak pasti. Jadi mereka dikehendaki keluar dari pesawat dan terpaksa pula petugas membongkar beg mereka . Tunggu punya tunggu setelah jam 5.30 petang kapalterbang masih tak take off. Lepas tu pilot membuat pengumuman yang engin pesawat rosak. Sepuluh menit kemudian pilot membuat pengumuman yang pesawat tak boleh terbang dan semua penumpang dikehendaki turun untuk tukar pesawat. Kami semua lega kerana takut juga nak terbang dengan pesawat yang enginnya dah rosak. Tepat jam 7 malam kami menaiki pesawat baru dan sampai di Changi airport pukul 8 malam. Saya langsung naik teksi menuju Novotel hotel di kawasan clark quay. Hotel ni saya rasa empat bintang. Agak unik hotel ni kerana reception counter untuk check in bukannya di tingkat satu tapi ditingkat 7. Sewa hotel di bayar oleh penaja conference kerana saya tinggal semalam di situ untuk presentation paper pada hari isnin pagi. Malam tu saya merayap di sekitar kawasan clark quay. Rupanya kawasan ini terletak dipersisiran sungai yang turut menyediakan river cruise untuk pelancong. Disepanjang tebing sungai penuh dengan premis yang menyediakan berbagai jenis makanan tapi malangnya tak ada satupun yang menyediakan makanan halal. Waktu malam tempat ni cukup meriah dan ramai pengunjung. Sebahagian pengunjung adalah Mat Salleh , mungkin 40 % adalah mereka. Saya rasa mereka adalah golongan professional yang bekerja atau berniaga di Singapura.Malam tu nampak gaya saya hanya minum segelas air susu dan biskut sebab nak ke jalan Arab street atau Orchid road dah jauh malam.Jadi mis lah makan nasi malam tu.

Pagi isnin tepat jam 9 pagi saya membentangkan kertas kerja selama 1 jam. Respon peserta cukup baik dan kebanyakan peserta adalah dari luar Singapura.Ada yang dari Malaysia, Filipina, Indonesia dan ada juga seorang mat Salaleh sebagi peserta.Yang mengejutkan saya adalah bila diberitahu GM even organizer dah resign kerana pindah kerja. Dulupun waktu saya present paper di Dubaipun macam tu juga. Bila saya tanya organizer katanya baru resign. Mungkin even yang begini begitu banyak cubaan sehingga tak ramai yang boleh bertahan.

Selesai presentation saya check out dari mengambil teksi untuk langsung ke airport. Sepatutnya penerbangan balik waktu petang tapi saya mengambil keputusan untuk pulang awal menggunakan Silk Air.Tepat jam 2 petang pesawat mendarat di KLIA.

Pagipun saya mis makan kerana tak tahu apa nak makan kerana sandwich dan mee goreng yang disediakan pengancur saya tak pasti halal atau tidak. Kalau di negara kita senang cerita tapi di negara asing tanda halalpun tak ada dan kita jadi ragu. Dari merasa was-was lebih baik tak makan.

Satu pengalaman menari saya menjadi presenter di peringkat international adalah semua komunikasi dengan penganjur melalui email sahaja.Jadi tak pernahpu mereka cal . Hatta kita sampai ke tidak ke ke hotel mereka puntak kisah. Mereka hanya kenal kita waktu kita register sebelum conference dimulai. dulu kat Dubai pun macam tu. Mungkin mereka yakin yang kita pasti akan datang. Jadi mereka tak perlu sibuk-sibuk nak cal kita.