Monday, June 7, 2010

Semalam saya seharian di Kajang kerana ada urusan resmi. Nasib baik saya mengikut driver kalau tidak stress juga di jalaraya. Pemandu-pemandu kat sana lain macam juga. nak masuk simpang ikut dan. Tak payah bagi signal dan main sorong saja kepala kereta. Kemudian ada pula yang membelok ikut suka hati walaupun di double line.Dah lah tak bagi signal tapi main celok saja.Kemudian tak jauh dari Majlis Perbandaran sebarisan kereta parking di tengah-tengah jalan di garisan putih yang memisahkan lane kiri dan kanan. Saya sangkakan jalam jem tapi rupanya sebarisan kereta sedang parking.
Pemandangan sebegini ada di mana -mana di negara kita. Pemandu di Malaysia ni bila dah pegang stering perangai mereka tiba-tiba berubah. Entah kenapa sikap tak sabar, masing-masing nak cepat dan belok ikut dan dah menjadi pemandangan biasa. sebab itu kadar kemalanagan jalanraya semakin meningkat.Kalau kita nak memotong kereta maka kereta yang datang dari arah bertentangan akan semakin laju.Begitu juga kalau nak masik ke simpang kereta yang menghala ke kita akan semakin laju. Entah kenapa kita pun tak pasti. Silap-silap dari jauh lagi dah dinyalakan lampu memberi amaran kepada kita supaya tak melintas.
Berdasarkan pengalaman saya berada di beberapa negara saya dapati pemandu-pemandu mereka lebih berhemah. Klau di Singapura jangan ceritalah kerana mereka takut dengan undang-undang kerana pelaksanaan undang-undang yang ketat. Tapi bila pemandu Singapura masuk ke Malaysia maka perangai mereka otomatik berubah dan jadi lebih buas dari pemandu tempatan.Maklumlak kereta-kerta mereka pada umumnya baru-baru belaka kerana dasar kerajaan mereka yang mengenakan kos yang lebih tinggi untuk memperpanjang cukai jalan kereta-kereta lama.
Di Indonesia walaupun jalannya sesak gila tapi toleransi pemandu saya rasa agak lebih baik. Klau membunyikan hon kereta kerana nak minta laluan itu perkara biasa tak kalau kat negara kita bila kita bunyikan hon silap haribulan kita akan dikejar oleh pemandu yang kita hon atau paling kurangpun dijelingnya kita dengan muka yang semacam.
Saya rasa sikap untuk bersopan santun ni mungkin perlu dimasukkan ke dalam kurikulum sivik di sekolah supaya masyarakat akan lebih berhemah dan bertoleransi. Kalau tidak makin parah jadinya kerana kerana akan semakin bertambah kerana kemudahan untuk membeli kereta tanpa cengkeram.

Satu lagi perangai masyarakat yang saya rasa agak ganjil adalah mudah percaya dengan iklan-iklan ubat untuk melangsingkan badan, menguatkan tenaga baik laki-laki atau perempuan serta ubat untuk awet muda. Kalau kita perhatikan iklan yang ditampal di tepi-tepi jalan memang cukup banyak untuk melangsingkan dan untuk menjadi bertambah kuat. Saya ada terbaca iklan ubat kuat laki-laki yang ditulis dalam bahasa Cina dan Melayu. Bunyi iklan tersebut agak pelik: ubat kuat laki-laki, tahan, kuat, lesen.Lepas tu ditulis nombor handphone penjual. Sayapun tak paham apa maksud iklan tersebut. Mungkin dia nak menggambarkan ubat tersebut untuk kekuatan sex laki-laki supaya boleh bertahan lama dan ubat tersebut mempunyai lesen untuk penjualan. Entahlah iklan-iklan sebegini begitu berleluasa di tampal di mana-mana tertutama di tiang-tiang telefon dan lampu.Iklan sebegini boleh menandingi iklan-iklan pinjaman wang oleh ah long.Saya rasa pihak berkuasa tempatan dah tak larat dah nak membuang iklan yang sebegini. Saya amat yakin memang ada peminat ubat-ubat sedemikian kalau tidak takkan lah mereka sanggup berhabis wang untuk membuat iklan yang sedemikian. Begitu juga kalau kita buka akhbar harian memang setiap hari banyak iklan untuk menguruskan badan yang di promosikan oleh banyak syarikat. Saya pun tak pasti apakah iklan -iklan tersebut sudah mendapat kelulusan dari lembaga iklan KKM ataupun tidak.

Masyarakt kita amat terdedah dengan berbagai risiko bila mengambil ubat-ubatan tersebut kerana kitapun tak pasti apakah ubat-ubatan itu sudah mendapat kelulusan dari KKM ataupun tidak.Saya pernah menuliskan sebelum ini bahawa prinsip asas penggunaan ubat adalah jika kita sakit atau untuk mengelakkan penyakit tetapi mestilah mendapat nasihat dari doktor atau ahli farmasi yang bertauliah. Kita perlu ingat bahawa setiap ubat ada kesan sampingannya dan makanlah ubat hanya jika kita memang terpaksa memakannya. Jangan makan ubat kerana terpengaruh dengan iklan atau promosi jualan langsung dari teman-teman kita. Disamping ubat dalam bentuk kapsul dan tablet ada juga yang menjual dalam bentuk minuman. Mereka kata bukan ubat tapi suplemen untuk menjag kesihatan. Produk-produk yang sebegini semakin berlambak dipasaran. Ada yang mendakwa hasil saringan anggur, hassil saringa kurma dan sebagainya. Kononnya bila minum boleh awaet muda, rambut akan lebat kembali dan dari putih jadi hitam.Yang mereka tak pernah sebut adalah apakah kesan jangka panjang pada tubuh kita. Kita kuatir kalau berterusan diambil ianya boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang yang kekal.Kalau ini terjadi maka dah tak guna lagi kerana dah terlambat. leh itu hati-hatilah.

Wassalam

1 comment:

  1. Hello semua orang, Nama saya Sasha Ahmad, seorang warganegara Malaysia; saya 38 tahun .. saya mahu menggunakan medium ini untuk memberitahu anda semua tentang kebaikan tuan untuk akhirnya membawa saya kepada pemberi pinjaman pinjaman benar-benar dan tulen bernama Joyce Roland, pengarah urusan JOYCE ROLAND Pinjaman Syarikat selepas telah scammed oleh peminjam palsu lain, i adalah sia-sia dan tidak tahu siapa yang harus dipercayai semasa dia datang dan meletakkan senyuman pada wajah saya pada kejutan terbesar saya. Sesiapa di antara kamu yang juga telah menjadi mangsa penipuan, anda perlu bersusah payah tidak lebih cos, saya mempunyai membawa anda berita baik dan satu-satunya pemberi pinjaman anda boleh percaya, sila hubungi mereka sekarang melalui e-mel: {joycerolandloancompany@gmail.com »} lebih maklumat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda atau anda boleh hubungi saya melalui e-mel saya untuk mendapatkan panduan lanjut dan nasihat mengenai bagaimana untuk memohon pinjaman dari Puan Joyce dalam sashaahmad247@gmail.com. Dan sekali lagi syukur kepada JOYCE ROLAND kerana memberi pinjaman sebanyak $ 80,000 ...

    ReplyDelete