Friday, December 11, 2009

Hari ini 11/12/09 bersamaan 24 zulhijah.
Pasangan kembar batuk adalah selsema atau flu. Yang mana satu yang datang dulu tergantung keadaan.Ada kalanya selsema dulu diikuti dengan batuk tapi ada juga kalanya batuk dulu baru selsema.
Dalam Islam memang ada amalan khusus bila kita bersin. Nabi mengajarkan kita menyebut Alhamdulillah bila kita bersin. Tujuannya untuk menyuruh kita syukor pada Allah kerana bila bersin kuman virus akan dikeluarkan dari badan.Yang mendengar kalimah tersebut disunatkan menyebut yarhamkumullah.Jadi masing-masing saling mendoakan. Tapi kalau bersin lebih dari tiga kali maka tandanya penyakit nak datang. Begitu istimewanya ajaran Rasul ni. Orang barat bila bersin dia sebut excuse me dan adakalanya orang kita pun ikut sekaki. Bila bersin diapun sebut excuse me. Geli juga tengok gelagat ini. Mungkin mereka tak ada ilmu seperti yang diajarkan Rasulullah sebab itu dia ikut mat salleh
Ubat selsema terbahagi kepada dua jenis iaitu
-antihistamin
-decongestan
Antihistamin untuk mengurangkan selsema dengan cara mengawal histamin yang dikeuarkan oleh badan untuk melawan virus yang menyerang. Jadi bila ada virus kitapun jadi bersin berterusan dan menyebabkan peradangan pada saluran dalam hidung dan saluran pernafasan. Bila mengambil antihistamin maka peradangan akan menjadi kurang dan selsema juga boleh dikurangkan.
Bila dah bersin maka lama kelamaan hidung akan tersumbat oleh cairan yang dikeluarkan oleh badan melalui hidung. Akibatnya pernafasan tak selesa. Jadi perlu digunakan decongestan. Contoh decongestan adalah actified tabled dan contoh antihistamin pula banyak dipasaran.
Bila memakan antihistamin atau decongestan maka perlu berhati-hati kerana kesan mengantuk dan kesan ini tergantung individu.
Ada juga pesakit yang menggunakan minyak angin untuk mengurangkan penyumbatan di hidung. Sekarang ada juga ubat jenis ini yang dijual dalam bentung tabung untuk disumbat ke dalam lubang hidung dan disedut baunya. Umumnya rasa berangin yang dikeluarkan oleh ubat adalah disebabkan oleh mentol atau tymol yang ada dalam bahan tersebut. Jadi bila menghidu ubat tersebut semacam ada rasa kelegaan pada sistem pernafasan dihidung.
Yang terbaru adalah dalam bentuk plaster yang ditempelkan pada hidung. Plaster ini juga mengandungi bahan tymol atau mentol dan bila ditampal pada hidung maka dia akan meresap kedalam pori-pori kulit dan terus ke dalam hidung. Jadi kesan lega tu akan terasa.
Wassalam

No comments:

Post a Comment