Wednesday, December 9, 2009

Hari ni 10/12/09 bersamaan 23 zulhijah
Ubat-ubat batuk pada umumnya terbahagi kepada tiga golongan iaitu:
1. antihistamine
2.mucolytic expectorant
3.narcotic(pholcodeine or codeine)

Ubat-abat antihistamine dan expectorant boleh dibeli dari mana-mana kedai kerana dikategorikan sebagai OTC products.OTC maknanya over the counter. Jadi boleh dibeli dari mana-mana premis perniagaan .Ubat golongan narcotic adalah ubat terkawal yang hanya boleh didapat dari premis farmasi sahaja.
Apa perbezaan antara antihistamine dengan expectorant?
Antihistamine mengandungi bahan yang boleh melegakan peradangan pada saluran pernafasan apabila antihistamine dalam ubat batuk bekerja menekan pengeluaran histamin oleh badan. Dengan cara ini peradangan pada saluran pernafasan akan berkurangan dan batuk juga akan berkurangan. Masalah ubat ini adalah kesan mengantuk yang kuat. Jadi bila dah minum ubat ini pastikan anda mengambil langkah berhati-hati terutama jika memandu kerana dikuatiri anda tertidur dan boleh menyebabkan kecelakaan. Contoh ubat ini adalah benadryl syrup.
Ubat-ubat expectorant pada umumnya mengandungi bahan untuk menggalakkan pengeluaran dahak dengan cara merangsang dahak yang terkumpul dalam saluran pernafasan untuk keluar. Jadi bila dahak dah keluar maka kesesakan saluran pernafasan dapat diatasi. Jika dahak tidak dikeluarkan maka kemungkinan kuman akan membiak dan boleh menyebabkan pneumonia. Ubat jenis ini pada umumnya berwarna hitam pekat. Bahan yang selalu digunakan adalah guarfenesin atau tincture ipecacuanhe yang berwarna hitam. Jadi senang nak membezakan yang mana antihistamin dan yang mana expectorant.Contoh adalah ubat cap kelapa laut.
Ubat golongan yang ketiga mengandungi codeine atau pholcodeine. Ubat ini menekan pusat batuk di saraf pusat dan kerjanya lebih kuat dari antihistamin.Masalah utama disamping kesan mengantuk yang kuat adalah boleh menyebabkan ketagihan kerana ubat jenis ini bekerja di saraf pusat. Dulu sediaan phensedyl dan linctus codeine banyak sekali digunakan dan sering disalahgunakan tetapi kini sudah tidah dikeluarkan lagi. Jika perlu mengambil ubat ini maka bekalan hanya boleh didapati di premis farmasi. Itupun tak banyak premis farmasi yang menjual ubat ini kerana ianya termasuk kedalam ubat yang dikawal.
Jadi bila anda batuk pastikan anda mengenal jenis batuk tersebut sama ada batuk berdahak ataupun tidak kerana pilihan ubat juga tergantung jenis batuk tersebut. Jangan menggunakan ubat yang mengandungi codeine atau pholcodeine kecuali atas arahan doktor anda
Selain dalam bentuk sirap dan cairan sekarang terdapat ubat dalam bentuk tablet. Setakat mana kekesanannnya masih perlu diteliti. Saya lebih suka meminum ubat batuk dalam bentuk cairan kerana rasanya lebih berkesan. Jadi terpulang pada diri masing-masing.
Untuk membantu melegakan batuk anda juga boleh menggunakan lozenges yang dijual dalam bentuk gula-gula kicap. Cuma masalahnya ubat ini mengandungi kadar gula yang tinggi yang tidak sesuai untuk pesakit diabetes.
Wassalam

No comments:

Post a Comment