Friday, December 4, 2009

Hari ni 5/12/09 bersamaan 13 zulhijah
Usia purata rakyat Malaysia telah meningkat. Bagi laki-laki usia purata adalah 70 tahun dan bagi wanita 73 tahun. Kalau ikut usia Rasulullah cuma 63 tahun. Jadi bagi mereka yang telah melewati usia tersebut ianya merupakan suatu bonus.Apa akan jadi jika usia kita seperti Nabi Nuh yang hidup hingga 950 tahun?
Insuran kesihatan cuma sanggup menanggung rawatan perubatan pesakit setakat usia 70 tahun sama ada laki-laki atau wanita. Jika dah lebih dari 70 tahun maka kenalah membayar sendiri. Industri insuran kesihatan semakin berkembang di negara ini. Dengan adanya kemudahan ini maka pesakit mempunyai pilihan untuk mendapatkan rawatan di hospital swasta. Kelebihan rawatan di hospital swasta adalah kerana semua rawatan disediakan oleh doktor pakar dan pesakit boleh memilih doktor pakar yang mereka inginkan. Keadaan ini tak boleh didapati di hospital kerajaan kerana sistemnya lain. Rawatan oleh doktor pakar hanya atas dasar rujukan oleh doktor biasa. Jadi bila membeli insuran perubatan maka pesakit boleh mendapat rawatan dari hospital swasta. Industri ini semakin berkembang dan jumlah hospital swasta di Malaysia telah melebihi 300 buah sama ada besar atau kecil.
Walaupun industri insuran di Amerika dan Eropah mengalami kegagalan teruk baru-baru ini tetapi di Malaysia keadaannya terkawal kerana industri insuran di kawal ketat oleh Bank Negara. Seandainya industri insuran goncang maka masa depan hospital swasta juga akan terjejas teruk.
Semakin tua seseorang manusia maka semakin banyak penyakit yang datang . Yang paling umum adalah sakit sendi tulang, darah tinggi, kencing manis dan jantung. Masalah ini semakin lama semakin membebankan seseorang individu, syarikat yang menggaji mereka dan juga negara secara umumnya. Kos perubatan semakin hari semakin meningkat dan banyak ubat-ubatan dan alat-alat perubatan di monopoli olah syarikat -syarikat asing yang sudah lama menguasai pasaran ini. Tak banyak yang boleh dilakukan oleh pihak pemerintah untuk mengawal harga tersebut. Mereka akan menaikkan harga ikut suka hati mereka. Jika kita tak mahu membeli masih ada orang lain yang sanggup membeli. Begitulah kaedah yang digunakan oleh pembekal-pembekal ini. Di India banyak kilang ubat yang didirikan untuk mengeluarkan ubat-ubat jenerik supaya pemerintah dapat mengawal harga. Di negara kita industri ini masih baru dan belum mampu untuk menampung keperluan dalam negeri. Walaupun begitu semuanya tergantung kepada dasar yang ditetapkan oleh pemerintah.
Apabila harga ubat dan alat habis pakai naik maka hospital swasta juga akan turut menaikkan harga jualan . Ini dalah peraturan biasa dalam sistem jual beli. Oleh itu dengan adanya kemudahan insuran perubatan ini maka kos tersebut harus diserap oleh pihak insuran.
Diusia muda wanita terlindung dari penyakit jantung kerana adanya jumlah hormon estrogen dalam jumlah yang mencukupi. Tetapi bila seseorang wanita memasuki tahap menopause maka kadar estrogen akan berkurangan dan risiko wanita untuk mendapat penyakit jantung adalah sama dengan laki-laki. Jadi bila sudah menopause maka wanita juga perlu mengambil langkah yang sewajarnya untuk mengelakkan diri dari penyakit ini. Waktu kini memang ada kemudahan rawatan yang dipanggil HRT iaitu hormon replacement therapy tetapi seseorang wanita yang berkeinginan untuk mengambil HRT perlu berbincang dengan doktor pakar yang ahli dalam bidang ini sebelum memulakan rawatan. Risiko HRT juga ada kerana ia boleh menyebabkan kanser pangkal rahim. Jadi jangan memulakan rawatan tanpa konsultasi dengan doktor pakar.
Kebaikan HRT adalah ia boleh mengganti kehilangan kadar estrogen dan wanita boleh mengelakkan kesan sampingan menapouse seperti gangguan emosi, kesukaran melakukan hubungan kelamin dengan suami serta risiko penyakit jantung.
Bagi laki-laki juga mereka akan menghadapi masalah kekurangan testosteron terutama bila usia menjangkau 50 tahun. Bila hormon ini berkurangan maka kadar metabolisma juga akan turun dan perut mulai buncit ke depan. Artinya berat badan mudah naik jika tidak mengawal makanan. Jadi makanan yang diambil perlu sangat dikurangkan jumlahnya.Di samping itu keinginan seksual juga akan menurun secara mendadak dan jika tidak ada langkah perlu yang diambil maka laki-laki akan menghadapi risiko penyakit mati pucuk di kala usia 65 tahun ke atas. Memang ada rawatan menggunakan testosteron tetapi risikonya juga tinggi terutama kanser prostat. Jadi dapatkan nasihat dari doktor pakar sebelum mengambil sebarang rawatan.
Wassalam

No comments:

Post a Comment