Thursday, December 3, 2009

Hari ini 4/12/09 bersamaan 17 zulhijah.
Kebanyakan negeri pagi ni hujan. Orang kata hujan di pagi jumaat ni hujan rahmat. Saudara -saudara kita di Terengganu dan Kelantan masih lagi mengharungi banjir yang masih belum surut. Bersyukurlah mereka yang tinggal di tempat yang tak dijangkau oleh banjir. Namun demikian kita perlu sentiasa bersyukur dan berdoa kerana ujian Allah dalam bentuk bencana alam boleh datang bila-bila masa dan dalam berbagai bentuk. Yang penting kita perlu menjaga tingkah laku kita agar tidak melanggar nilai agama .
Dubai dikejutkan dengan krisis kewangan yang sangat parah. Banyak pihak yang mula panik kerana tak pernah menjangka yang perkara ini terjadi dengan tiba-tiba. Punca utama masalah adalah kerana pinjaman yang terlalu besar untuk melaksanakan berbagai projek mewah. Kalau dah terlampau banyak berhutang tentulah akan sampai masanya hutang tersebut mengelembung ibarat buih dan akhirnya gagal untuk dibayar. Dalam doa Rasulullah mengajarkan doa khusus agar kita terhindar dari belitan hutang dan ketergantungan kepada ikhsan manusia. Tapi berapa ramai manusia yang peduli tentang perkara ini.Di negara kita pun berapa ramai orang yang telah diistiharkan muflis kerana hutang kad kredit. Inilah penangan hutang.
Di dunia ni hanya tiga negara yang mengamalkan positive budget iaitu Singapura, Taiwan dan Jepun. Positive budget artinya pendapatan adalah lebih banyak dari perbelanjaan. Jadi simpanan wang negara cukup besar untuk menampung perbelanjaan. Lain-lain negara mengamalkan negative budget. Artinya walaupun tak ada duit tapi terus belanja. Caranya mudah iaitu meminjam sehingga hutang semakin membengkak. Alasan mereka pembangunan mesti diteruskan walaupun tak ada duit. Jadi teruslah berhutang dan yang akan membayar nanti adalah jenerasi yang akan datang.
Dalam kontak individu kita perlu mengamalkan positive budget. Kalau pendapatan sedikit maka belanjapun mesti sedikit. Kalau pendapatan banyak bolehlah belanja besar sedikit tetapi perlu diingat dalam harta kita ada hak orang lain dalam bentuk zakat dan sedekah. Jangan kita sangka semuanya milik kita.
Elok kita renung kisah Nabi Yusof alaihissalam. Nabi Yusof dipenjara kerana fitnah isteri pembesar negara. Akibat dari fitnah tersebut baginda dipenjara. Satu hari sang pembesar negara bermimpi tujuh ekor lembu kurus menelan tujuh ekor lembu gemuk. Kan pelik mimpi ni sehingga sang pembesar tak senang hati sentiasa memikirkan mimpi ini. Kalau lembu gemuk dimakan oleh harimau mungkin perkara biasa tetapi bila lembu kurus makan lembu gemuk tentulah pelik jadinya.Jadi sang pembesarpun meminta nasihat dari penasihat-penasihat nya .Tak ada seorangpun yang mampu mentafsir mimpi ini. Maka salah seorang dari penasihat mengesyorkan agar berjumpa dengan Nabi Yusof untuk mentafsir mimpi ini kerana mereka tahu kelebihan Nabi Yusof. Setelah berita ini disampaikan kepada Nabi Yusof maka baginda pun memberikan tafsiran iaitu selama tujuh tahun hasil tanaman akan menjadi begitu banyak. Sebahagian dimakan dan sebahagian perlu disimpan kerana tujuh tahu berikutnya adalah musim kemarau dan semua hasil simpanan yang dikumpul selama tujuh tahun tadi akan diperlukan untuk makanan rakyat jelata. Perkabaran ini kemudian disampaikan kepada pembesar negara dan dia percaya dengan tafsiran ini. Akhirnya Yusof dibebaskan dan dilantik sebagai menteri kewangan.
Pengajaran yang kita dapat adalah bahawa dalam kehidupan kita ini perlu dibuat persiapan dengan cara menyimpan sedikit pendapatan kita untuk digunakan bila keadaan memerlukan. Jadi maknanya kita perlu mengamalkan prinsip positive budget. Tapi malang tak ada satupun negara Islam yang mengamalkan prinsip budget ini. Semua tanpa kecuali mengamalkan prinsip negative butget. Sebab itu krisis kewangan di Dubai terjadi. Yang agak pelik juga setiap 10 tahun ekonomi dunia akan merudum tapi banyak negara yang tak punya persiapan. Bagi individu perkara ini juga perlu dijadikan pengajaran. Jalan mudah yang diambil oleh masyarakat kita hari ini adalah memohon bekerja sebagai kakitangan kerajaaan kerana faktor keselamatan dari segi pekerjaan .Walau apapun yang terjadi mereka tetap punya kerja. Kalau di swasta risikonya tinggi. Kalau ekonomi merudum syarikat mungkin juga akan merudum dan pekerja akan hilang pekerjaan. Kalau fikiran seperti ini terus berkembang maka ekonomi negara akan terjejas kerana hasil negara dihasilkan oleh syarikat swasta. Kalau tak ada yang berminat untuk bekerja dengan swasta maka tak berkembanglah ekonomi negara. Akhirnya syarikat swasta terpaksa mengimpot pekerja asing dan menimbulkan pula masalah baru dari segi ekonomi dan sosial. Ini yang terjadi sekarang ini.
Wassalam

No comments:

Post a Comment