Wednesday, December 2, 2009

Hari ini 2/12/09 bersamaan 15 zulhijah.
Besok mungkin penerbangan balik yang pertama akan sampai di tanahair. Kita doakan agar semua jemaah haji kita mendapat haji yang mabrur dan selamat kembali ke tanahair. Yang dilaporkan meninggal adalah 20 orang dan yang gagal menunaikan haji seramai 4 orang. Itu semua sudah ketentuan Ilahi.Kita perlu rido
Menyambung cerita tentang diet semalam, kita perlu faham apakah yang diperlukan oleh badan kita. Setiap hari yang diperlukan oleh tubuh badan kita adalah:
-karbohidrat sebagai sumber tenaga
-protein untuk pertumbuhan tubuh badan
-lemak untuk simpanan tenaga dan juga pertumbuhan badan
-vitamin
-mineral dan trace elements

Semuanya itu ada fungsinya.Oleh itu kita perlu tahu bahan apa yang perlu kita makan agar mendapat makanan yang seimbang. Jika tak seimbang maka berat badan akan bertambah berat akibat dari penimbunan lemak dan jika kekurangan bahan asas seperti mineral dan vitamin maka perbagai penyakit akan terjadi.

Untuk mendapatkan berat badan yang sesuai maka perlu dilakukan tiga perkara berikut:
-menjaga pemakanan agan sesuai dengan keperluan
-melakukan exercise secara rutin
-menjaga emosi agar tidak menghadapi masalah stress

Jika ketiga perkara ini kita lakukan dengan disiplin maka berat badan kita akan dapat dikawal. Seandainya langkah diatas telah dilakaukan dengan sempurna sedangkan berat badan kita masih tidak terkawal maka perlulah berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat yang sewajarnya. Jangan terpengaruh dengan orang yang tidak mempunyai kemahiran dan ilmu dalam bidang ini. Kita kena ingat yang akan menanggung risiko adalah diri kita. Bila ubat yang dimakan tidak sesuai mungkin kita yang menghadapi bahayanya seperti kerusakan hati dan buah pinggang yang kekal.Jangan pandang ringan tentang masalah ini.
Jika penggunaan ubat-ubatan juga gagal menurunkan berat badan maka ada teknik baru yang telahpun digunakan iaitu melakukan pembedahan untuk mengikat tali perut. Dalam istilah medik disebut bariatric surgery dimana usus dijahit supaya menjadi lebih pendek. Dengan cara ini berat badan dapat dikurangkan tetapi perlu diingat pembedahan ini juga mempunyai risiko. Oleh itu dapatkan penjelasan yang betul dari doktor yang berpengalaman dalam bidang ini.
Wassalam

No comments:

Post a Comment