Wednesday, December 9, 2009

Hari ni 9/12/09 bersamaan 22 zulhijah.
Hari isnin yang lalu saya berada di Kl untuk berjumpa dengan pegawai salah sebuah bank swasta dan kemudian ke sebuah lagi institusi GLC. Saya terkejut kerana dipintu masuk saya terpaksa melalui pemeriksaan suhu badan. Mujur lulus pemeriksaan kalau tidak tertangguhlah kerja yang perlu saya selesaikan. Rupanya masih ada institusi yang meneruskan pemeriksaan suhu badan untuk mencegah H1N1. Di kebanyakan hospital baik swasta maupun kerajaan pemeriksaan ini telah lama dihentikan.
Suhu badan naik disebabkan oleh berbagai faktor. Tentunya salah satu adalah H1N1 tetapi ada sebab lain yang perlu kita ketahui. Naiknya suhu badan adalah kerana respon tindak balas anti bodi terhadap benda asing yang masuk kedalam tubuh sama ada virus, bakteria atau benda-benda lain. Dalam badan kita ini Allah menjadikan berbagai jenis antibodi untuk bertindak balas supaya badan kita mampu mempertahankan diri. Bila antibodi bertindak terhadap antigen yang masuk maka simptom yang timbul adalah kenaikan suhu badan. Dalam bahasa mudah kita disebut mengalami demam. Untuk menurunkan suhu badan biasanya digunakan ubat-ubat anti pyretic seperti aspirin, paracetamol dan non steroidal antiinflammatory drugs(NSAIDS). Demam akan turun untuk tempoh jangka masa tertentu tetapi akan naik balik sehinggalah sumber demam diatasi. Contohnya jika demam disebabkan oleh bakteria maka pesakit perlu memakan antibiotik untuk membunuh bakteria tersebut. Jika virus biasanya dia akan hilang sendiri kecuali bila ada komplikasi lain terutama disebabkan oleh bakteria yang mencari kesempatan apabila antibodi mulai turun akibat dari perlawanan dengan virus tersebut. Keadaan ini disebut opportunistic infection. Rupanya kuman juga pandai menjadi opportunist sama seperti sikap manusia yang mencari kesempatan di atas kesusahan orang lain.
Virus yang sering menyerang manusia adalah seasonal flu yang disebabkan oleh influenza A . Penyakit ini disebut self limiting disease. Artinya bila antibodi mulai bertindak maka dalam tempuh satu minggu penyakit akan sembuh. Tapi perlu diingat bila ada opportunist infection maka penyakit akan merebak sehingga boleh menyebabkan pneumonia iaitu jangkitan pada paru-paru. Oleh itu ada doktor yang mengambil pendekatan yang lebih aggressive dengan memberi antibiotik bersama-sama dengan ubat demam, ubat batuk dan ubat selsema.Jadi tergantung kepada pengalaman dan keyakinan seseorang doktor.
Batuk dan selsema disebabkan oleh tindak balas badan. Seseorang menjadi batuk kerana histamin yang dilepaskan sebagai sistem pertahanan badan akan menyebabkan peradangan(inflammation) pada saluran paru-paru sehingga saluran tersebut terganggu dan menyebabkan batuk. Begitu juga dengan selsema di mana badan akan mengeluarkan kuman virus bila seseorang itu bersin. Ini juga sebahagian dari sistem pertahanan tubuh.
Masalah yang timbul adalah rasa kurang selesa sehingga pesakit bergegas untuk mendapatkan rawatan. Untuk batuk doktor akan memberikan ubat batuk dan untuk selsema akan diberikan ubat selsema.
Besok kita bincang lanjut tentang ubat-ubatan untuk batuk dan selsema
Wassalam

No comments:

Post a Comment