Wednesday, December 2, 2009

Hari ni 3/12/09 bersamaan 16 zulhijah
Jika kita ingin membeli ubat di kedai farmasi atau di kedai-kedai biasa ataupun secara langsung dari penjual pastikan anda memeriksa nombor pendaftaran ubat dengan kementerian kesihatan Malaysia. Nombor tersebut akan ditulis dengan perkataan MAL diikuti dengan nombor sirinya. Contoh MAL 1234567 dan sebagainya. Bila ubat mempunyai nombor MAL maka ubat telah dianalisa oleh Biro farmaseutikal ubat kebangsaan yang khusus menganalisis dan meluluskan semua ubat yang akan dipasarkan di Malaysia. Jika ubat tidak mempunyai nombor pendaftaran dengan BFUK maka ubat tersebut dilarang untuk dijual dan digunakan di Malaysia. Oleh itu langkah yang pertama jika anda ingin membeli sebarang ubat adalah memeriksa nombor pendaftaran tersebut.
Di dalam kotak setiap ubat perlu ada kertas yang memberi penerangan tentang ubat tersebut. Maklumat yang perlu ada adalah seperti berikut:
Nama ubat
kandungan ubat
Kegunaannya
Cara menggunakannya
Special precaution
Kesan sampingannya
Maklumat-maklumat lain yang relevan
Sebelum memakan atau menggunakan ubat tersebut bacalah risalah yang disediakan supaya kita mengambil ubat mengikut arahan yang diberikan dan seandainya timbul kesan sampingan kita dapat mengambil tindakan yang sewajarnya. Jangan mudah terpedaya dengan penerangan yang menarik dari orang yang tidak mempunyai ilmu tentang ubat-ubatan. Yang mempunyai tauliah hanyalah doktor dan ahli faramasi. Yang lain-lain mungkin jururawat atau pembantu farmasi yang berpengalaman dalam bidang ini.
Sayangi diri anda dan ingatlah bahawa ubat hanya diperlukan bila kita sakait atau untuk mencegah penyakit.Jangan suka-suka makan ubat kerana terpengaruh dengan iklan atau cerita-cerita menarik dari agen atau orang perseorangan yang memasarkan sesuatu ubat.

DI Kelantan dan Terengganu sekarang sudah masuk gelombang ketiga banjir. Sayapun pertama kali mendengar yang banjir juga ada gelombang. Entah berapa lagi gelombang yang akan melanda hanya Allah yang tahu. Kalau serangan H1N1 baru masuk gelombang kedua. Jumlah jemaah haji yang meninggal kerana serangan H1N1 cuma 5 orang sedanagkan di USA serangan gelombang kedua sudah meragut lebih dari 4000 orang. Dengan kecanggihan teknologi merekapun Amerika tak mampu bertahan.Entah berapa ramai lagi yang akan mati kita pun tak pasti.
Negara kita mudah-mudahan terlepas dari serangan gelombang kedua ni. Jangan sampai macam banjir sudahlah bila ada gelombang ketiga dan gelombang-gelombang yang seterusnya. Yang mengejutkan semua adalah banjir kilat di Jeddah yang telah menelan mangsa lebih dari 53 kematian. Entah berapa lagi yang mati tak diketahui kerana masih ada mangsa yang masih belum ditemui. Inilah kerja Tuhan. Di negara padang pasirpun boleh berlaku bah besar yang menyebabkan kerusakan besar harta benda dan korban yang lumayan banyaknya.Jadi sebagai hamba sentiasalah bersiap untuk mengadap Tuhan kerana apapun boleh terjadi. Semuanya diluar pengetahuan kita.
Wassalam

No comments:

Post a Comment