Sunday, December 6, 2009

Hari ini 7/12/09 bersamaan 20 zulhijah.
Negara Cina sekarang sedang berkembang dalam bidang ekonomi dan ketenteraan. Jumlah penduduk Cina sudah melebihi 1.3 billion dan negara ini mempunyai simpanan wang US 2.3 trillion yang merupakan simpanan terbesar di dunia. Pada tahun lepas Cina telah mengambil tempat German sebagai ekonomi ketiga terbesar di dunia dan dijangkakan pada tahun depan Cina akan mengalahkan Jepun . Mungkin dalam masa 5 hingga seepuluh tahun Cina akan mengalahkan Amerika Syarikat. Ini perkembangan yang terjadi dan kemaraan Cina dah tak boleh lagi disekat.
Cina mulai berubah diakhir tahun 70 han setelah matinya Mao Ze Tung. Setelah itu fahaman komunis hanya tinggal nama dan Cina mula mengambil pendekatan kapitalis sepenuhnya. Nyatanya pendekatan ini telah membawa perubahan yang sangat besar. Sejak lebih dari 10 tahun ekonomi Cina berkembang melebihi 7 % setahun . Di saat ekonomi negara lain sedang kepayahan Cina terus berkembang melebihi 7% dan dijangkakan tahun ini perkembangannya juga sama.
Kelebihan jumlah penduduk memberi keuntungan pasaran yang sangat besar kepada Cina. Sakarang ini hampir seluruh negara di dunia ingin berdagang dengan Cina kerana pasaran yang cukup besar. Cina merupakan pengeluar dan pengguna cukup besar bagi arang batu, besi baja dan tembaga. Dalam segi penggunaan minyak Cina hanya tertinggal sedikit dari Amerika Syarikat. Malaysia juga mendapat manfaat yang besar. Lebih dari 10% penggunaan minyak sawit adalah Cina dan ini memberi impak yang cukup besar pada negara. Belum lagi cerita soal minyak dan gas.Sebab itu negara-negara lain berebut-rebut untuk berdagang dengan Cina. Disamping itu banyak syarikat gergasi telah memindahkan kilang mereka di Cina kerana upah buruh dan sewa tanah yang murah .Di samping itu insentif cukai cukup baik. Cuma mereka yang ingin berurusan dengan negara ini perlu mempelajari selok belok budaya dan undang-undang negara tersebut. Ada penulis yang menyebut rakyat cina tak takut pada tuhan tapi hanya takut pada undang-undang negara" they are fearless of god but not fearless to their government" .
Bila syarikat-syarikat asing berebut-rebut masuk ke Cina maka syarikat-syarikat Cina mula melebarkan sayap mereka ke negara luar. PetroCina telah membeli 40% saham dalam syarikat petroleum di Singapura. Sekarang ini IMBC yang merupakan bank terbesar di dunia dari segi market value sedang dalam proses perundingan untuk membeli bank yang cukup besar di Thailand. Syarikat Cina Air sedang dalam perundingan untuk membeli saham yang cukup signifikan dalam Cathay pacific. Mereka telah mula melabur di negara afrika dan Indonesia. Afrika memang terkenal sebagai tempat yang penuh konflik dan merupakan pasar kepada bekalan senjata. Telah berkurun lamanya Amerika Syarikat mendapat laba dari perniagaan ini dan sekarang Cina sudah mula mencium peluang emas ini dengan memberikan bantuan soft loan kepada negara-negara afrika. Mereka punya perancangan jangka panjang untuk menguasai negara-negara afrika.
Dalam bidang persenjataan Cina adalah negara nuklear dan sudah mulai aktif membangaunkan satelit yang cukup canggih dan setanding dengan negara barat. Apa tujuan mereka. Tentunya untuk bersaing dengan negara Amerika Syarikat.
Syarikat pengeluar peralatan perubatan tak ketinggalan untuk turut serta. Syarikat Siemen dari Jerman telah membuka kilang di Cina dan mungkin lebih banyak lagi syarikat dari jepun dan Amerika akan berpindah kesana. Setakat ini saya belum ada maklumat tentang syarikat ubat membuka kilang di Cina. Mungkin dalam waktu yang singkat mereka juga akan berpindah ke Cina untuk mendapatkan kelebihan dari segi upah buruh yang rendah dan tanah yang murah. Syarikat Glaxo telah lama membuka kilang di India juga merupakan satu lagi negara yang sedang membangun dengan pesat.
Cina kini dianggap pengeluar barang murah tetapi kurang kualiti. Keadaan ini sama seperti yang pernah dialami oleh Jepun bila mereka mula bangkit dari kehancuran perang dunia kedua. Mungkin 10 tahun yang akan datang Cina akan mula menekankan kepada kualiti barang yang dikeluarkan. Buat masa ini mereka cukup gembira mengeluarkan barangan dalam jumlah yang banyak tapi murah. Sebab itu Cina dianggap sebagai workshop of the world.
Apa sikap dan riaksi kita menanggapi kemajuan Cina ini. Kita perlu bersedia kerana lebih banayk lagi kilang di negara ini akan berpindah ke Cina kecuali mereka mendapat insentif yang lebih baik. Jika tidak banyak kilang akan akan ditutup kerana berpindah ke sana.
Wassalam

1 comment:

  1. Makin lama baca, makin sedap pulak tulisan di blog ini.. :)

    ReplyDelete