Monday, December 14, 2009

Hari ini 15/12/09 bersamaan 28 zulhijah.
Dah tiga hari saya tak sempat menulis kerana kesibukan waktu .Sejak hari jumaat saya sibuk menghadiri mesyuarat dan bengkel sehinggakan sampai lewat petang semalam.Macam tulah kalau kerja makan gaji. Kata orang business lagi sibuk sebab itu dinamakan business iaitu sentiasa selalu sibuk.
Dalam soal waktu ni Rasulullah telah mengingatkan kita supaya bijaksana menguruskannya. Dalam sebuah hadis yang bermaksud gunakanlah lima perkara sebelum datang lima perkara.Lima perkara tersebut adalah:
-hidup sebelum mati
-muda sebelum tua
-kaya sebelum miskin
-sehat sebelum sakit
-lapang sebelum sibuk

Kalau diteliti hadis ini merangkumi seluruh aspek kehidupan. Mungkin boleh ditulis sebuah buku tentang perkara ini. Saya melihat hadis ini merupakan suatu jenis manajemen yang diajarkan oleh Rasulullah supaya kita menjadi manusia yang paling cemerlang.
Bagi kita yang bekerja ada kalanya kita sibuk tapi ada kalanya kita mempunyai waktu lapang yang boleh kita manfaatkan untuk menghasilkan kerja yang lebih produktif. Jadi kuncinya sekarang adalah bagaimana kita menguruskan waktu. Setiap kerja mesti diselesaikan segera. Artinya kerja untuk hari ini mesti diselesaikan pada hari ini juga. Jadi jangan kita menunda kerja tersebut kerana besok kita tak tahu apa pula yang akan datang. Kalau kita suka menunda dan menangguh kerja maka masalah akan berlarutan dan akhirnya terbengkalai. Ini yang sering terjadi. Kegagalam kita menepati waktu ini menyebabkan kita tidak efisien dan jika kita melakukan business maka business akan menghadapi masalah. Jika kita bekerja dengan syarikat maka syarikat akan menghadapi masalah.
Orang Melayu tekenal dengan pepatah jam Melayu. Orang Indonesia pula menyebutnya jam karet. Karet tu maknanya getah yang boleh ditarik untuk menjadi panjang dan bila dilepaskan ia akan menjadi pendek kembali. Jadi maknanya waktu tu boleh diubahsuai. Jam melayu pula maksudnya selalu terlewat dari waktu yang dijanjikan. Rasulullah mengingatkan salah satu tanda orang munafik ialah bila berjanji ia tidak menepati janji. Artinya jika berjanji jam sepuluh mestilah jam sepuluh bukannnya lewat dari itu. Oleh itu jangan kita termasuk kedalam golongan orang munafik.
Dalam Al Quran banyak disebut tentang kepentingan waktu ni. Dalam surah Al ash ada disebutkan bahawa manusia sentiasa dalam kerugian kecuali mereka yang beriman, berpesan-pesan tentang yang hak dan berpesan-pesan tentang kesabaran. Nanti lain kali kita sentuh tentang tafsiran surah ini kerana saya perlu merujuk dulu pada kita tafsiran tentang surah ini.
Bagi orang barat time is money. Artinya setiap saat itu penting kerana peluang untuk mendapatkan keuntungan akan terlepas jika tidak ada disiplin tentang waktu. Orang-orang barat sangat menjaga disiplin ini. Bagi mereka yang pernah belajar, bekerja atau berkunjung ke negara barat mereka boleh merasai kepentingan waktu ini. Malah negara Jepun dan Koreapun sangat menekankan dan memberi keutamaan tentang perkara ini. Yang jadi masalah adalah di negara kita. Program sepatutnya bermula jam 9 pagi akhinya akan berlangsung pada pukul sepuluh kerana menunggu ketibaan tetamu VIP. Inilah kebiasaan yang terjadi. Kalau di pejabat pula punch card kehadiran jam 8 pagi lepas tu menghilang minum kopi di kedai mamak. Dah jam sembilan baru masuk office. Inilah kebiasaan kita dan kita enak saja melakukannya tanpa ada rasa bersalah.
Menjelang tahun baru Islam ni mari kita komited untuk menjaga disiplin waktu untuk menjadi seorang muslim yang cemerlang.
Wassalam

No comments:

Post a Comment