Monday, December 28, 2009

Hari ini 28/12/09 bersamaan 11 muharam
Sekarang durian dah mula dijual. Kejap lagi mungkin musim durianlah. Biasalah cerita tentang durian ni saban tahun macam tu. Sikap dan sifat penjual durian tak pernah berubah dari dulu. Tiap tahun ramai pembeli yang terkena .Bila nak beli bukan main manis mulut si penjual durian yang mengaku semua durian dia baik belaka. Jadi bila balik rumah baru tahu.Banyak yang busuk dari yang baik. Saya pun terkena baru-baru ini. Si penjual bukan main kata semua durian dia cantik dan sedap. Bila balik rumah baru tau majoriti durian muda dan ada yang masak pula dah rasa masam. Rupanya durian muda yang dia kait dan peram pakai kabait.Apa nak kata , akhirnya buat tempoyak. Nasib baik ada teknologi tempoyak. Kalau tidak terpaksa buang semua.
Rakyat Malaysia memang kaki durian. Kalau dah musim tu puaslah makan durian. Nasib baik jumpa yang bagus tapi kalau tak, jumpa yang busuk. Tak apalah anggap saja risiko membeli durian. Bila peniaga kita nak bersikap jujur ni. Mungkin kita kena mula dari rumah dengan mendidik anak kita supaya bersifat amanah. Kena tanamkan sikap jujur dengan kena yakinkan mereka yang Allah tu nampak.Lepas tu sekolah juga perlu memainkan peranan mendidik jenerasi yang akan datang supaya perangai buruk yang suka menipu ni dapat ditinggalkan.Kalau jujur barulah rezeki menjadi berkat dan bertambah.
Durian kita gagal bersaing dengan durian dari Thailand. Durian mereka lebih berkualiti dan boleh di ekspot ke merata dunia. Dunia kita cuma untuk kegunaan lokal. Durian kita bermusim tapi durian Thailand dah jadi komersial. Memang kita jauh ketinggalan dari segi teknologi pertanian.
Durian mempunyai banyak Potassium dan vitamin C. Kandungan Protein dan Karbohidrat juga tinggi. Tapi jangan lupa kandungan lemak juga tinggi. Ada yang kata lemak buah tak merbahaya tapi yang pasti lemak akan menambah berat badan. Jadi hati-hati makan durian jangan sampai mendatangkan mudarat.Tenaga yang dihasilkan dari sebiji durian adalah 150 kalori. Banyak tu tapi bila dah musim durian tak dapat juga nak mengawal selera .Jadi pandai-pandailah.
Hari ni cukuplah setakat ini. Sampai jumpa lagi.Wassalam

No comments:

Post a Comment