Friday, December 25, 2009

Hari ini 26/12/09 bersamaan 9 muharam
Minggu lepas heboh diperkatakan tentang pakar bedah plastik melakukan pembedahan di dalam bilik hotel. Menurut berita dalam akhbar tempatan ada beberapa orang yang mendakwa pakar bedah plastik dari negara Cina yang berkunjung ke Malaysia dan melakukan pembedahan plastik di dalam bilik hotel. Kononnya pembedahan ini mendapat sambutan yang sangat baik dari rakyat tempatan. Bayaran yang dikenakan juga cukup lumayan dan setelah selesai melakukan pembedahan maka pakar tersebut akan kembali ke negara asalnya dan pesakit tidak perlu mendapatkan rawataan susulan. Perkara ini terbongkar kerana ada di kalangan pesakit yang mendapat komplikasi dan terpaksa berjumpa dengan pakar tempatan untuk mendapatkan rawatan susulan. Kedatangan pakar dari negara luar untuk melakukan pembedahan yang berisiko tinggi ini sukar dikesan kerana mereka masuk menggunakan visa pelancong dan pembedahan dilakukan dalam bilik hotel. Mereka berkomunikasi dengan pelanggan mereka melalui cara yang sulit tanpa dikesan oleh pihak yang berkuasa. Anehnya ada rakyat tempatan yang sanggup mengambil risiko demi mengejar cita-jita untuk menjadi lebih jelita.
Semua pembedahan mesti dilakukan di dalam dewan bedah kerana dewan bedah adalah tempat yang steril iaitu bebas dari kuman. Jika dilakukan di dalam bilik biasa maka riiko untuk mendapat jangkitan kuman adalah tinggi. Jangkitan kuman boleh menyebabkan septicaemia iaitu keracunan yang disebabkan oleh racun dari kuman yang masuk ke dalam saluran darah manusia. Bila terjadi septicaemia maka pesakit boleh mati kerana kerosakan jantung dan organ yang lain. Sebab itu semua pembedahan mesti dilakukan di dewan bedah.
Minggu lepas juga dilaporkan tentang penggunaan injeksyen vitamin c untuk tujuan menegangkan kulit yang kendur. Prosedur ini masih belum mendapat kelulusan dari phak kementerian kesihatan tapi dah ramai ang mencubanya kerana ingin mendapat kejelitaan.
Dua hari yang lepas saya didatangi pakar aestetik yang merupakan seorang doktor. Beliau sajadatang ke hospital tempat saya bekerja untuk meninjau kemungkinan mengembangkan business.Cara beliau mempromosikan produknya sangat meyakinkan tetapi amalan aestetik belum dibenarkan dilakukan di hospital baik milik kerajaan maupun swasta. Menurut
beliau di Hospital Umum Singapura prosedur aestetik ini sudah lama dijalankan dan memang mendapat sambutan yang sangat memberangsangkan. Saya tanya pada dia kenapa memilih bidang ini sedangkan beliau ada ijazah MBBS. katanya kerja sebagai seorang doktor di hospital pendapatannya sangat sedikit tetapi bila membuka klinik aestetik maka pendapatannya sangat lumayan. Bayangkan seorang pesakit akan dikenakan bayaran RM 3000 sekali rawatan. Kalau dia dapat dua orang pesakit sehari maka dia sudah boleh mengumpul RM 6000 sehari. Artinya sebulan paling kurang RM 120,000. Memang sungguh lumayan dan risikopun rendah. Beliau tidak melakukan sebarang pembedahan tetapi kulit ditegangkan dengan cara menarik ke atas dan di jahit dibahagian kepada. Prosedur hanya mengambil waktu setengah jam. Itu kata beliau. Sayapun tak pasti setakat mana kebenaran cerita tersebut. Saya beritahu dia yang saya berhajat untuk melihat klinik beliau dan bagaimana dia melakukan kerjanya. Dia kata OK.
Entahlah manusia memang mahluk yang tak pernah puas dengan apa yang ada pada dirinya. Banyak manusia yang tak boleh menerima yang mereka dah mulai kelihatan tua dan mulai kerepot. Kulit yang tegang dah mulai kendur. Jadi macam-macamlah usaha yang dilakukan untuk kelihatan muda seperti melakukan pembedahan plastik, suntikan botox dan prosedur aestetik supaya kelihatan muda. Beberapa malam yang lepas dalamTV ditunjukkan penggunaan susuk supaya kelihatan muda. Sebagai manusia yang beragama sepatutnya kita menginsafi bahawa tanda kedutan di wajah adalah petanda yang kita semakin menghampiri mati. Jadi tak perlu dirisaukan kerana semua manusia akan melalui proses ini.Terimalah kenyataan ini .
Doktor aestetik yang saya sebutkan tadi mengakhiri perbualan dengan menceritakan kisah seorang laki-laki tua berumur lebih dari 60 tahun datang bersama isteri muda beliau yang baru berumur dua puluhan. Jadi laki-laki ini meminta khidmat doktor tadi supaya beliau kelihatan muda agar sepadan dengan isteri muda beliau. Anda fikirlah sendiri.
Wassalam

No comments:

Post a Comment