Tuesday, December 22, 2009

Hari ini 22/12/09 bersamaan 5 muharam

Hari ini dilaporkan diakhbar bahawa seorang lagi bintang ternama mati kerana serangan jantung. Nama bintang ini adalah Britanny Murphy yang baru berusia 32 tahun. Beliau disyaki mati kerana berlebihan mengambil ubat. Semalam dilaporkan bahawa isteri Tiger Wood sedang mengambil tiga langkah yang akan memberikan pukulan maut pada Wood. Pertama dia akan memfailkan tuntutan cerai. Kedua dia akan menuntut hak mutlak terhadap kedua anak mereka dan ketiga menuntut separuh dari harta kekayaan Tiger sebanyak 2 billion USA. Nampaknya akan lebih banyak lagi ubat tidur yang akan ditelan oleh Tiger Wood. Inilah kehidupan tragis mereka yang bergelar bintang tapi jiwanya kosong.

Malam tadi saya sempat mengikuti taskirah magrib disurau Taman Mawar Pasir Gudang. Kebetulan saya bercuti 4 hari di Johor Bahru. Kuliah ni memang menarik untuk dikongsikan sebagai tanggungjawab menyampaikan ilmu. Jemaah yang mendengar cuma 12 orang. Biasalah tu dimana-manapun macam tu. Minat masyarakat tentang ilmu agama ni dah semakin menipis.
Pengajaran yang pertama yang saya dapat adalah tentang akhlak Nabi ketika menerima hadiah walaupun dari seorang wanita tua yahudi. Diceritakan dalam satu majlis ilmu yang dihadiri oleh para sahabat seorang wanita tua keturunan yahudi telah menghadiahkan empat biji limau pada Rasulullah. Rasulullah menerima hadiah tersebut dengan muka yang sangat manis untuk menunjukkan kegembiraan baginda. Lepas tu limau tersebut dimakan oleh baginda sampai habis. Setiap ulas yang dimakan oleh baginda , ia menunjukkan kegembiraan yang amat sangat. Para sahabat menjadi hairan kerana kebiasaannya baginda akan mengagih-agihkan setiap pemberian pada para para sahabat tetapi tidak pada kali ini. Baginda memakannya sendiri. Wanita yahudi tadi amat bergembira dengan reaksi Rasulullah yang menghabiskan semua limau yang dihadiahkan oleh dia. Di riwayatkan akhirnya wanita yahudi tadi memeluk Islam.
Setelah wanita yahudi tadi beredar maka para sahabatpun bertanya kepada Rasulullah.Ya Rasulullah kenapa engkau tidak mengagih-agihkannya pada kami sebagaimana yang biasa engkau lakukan. Rasulullah menjawab bahawa limau tersebut sangat masam rasanya. Dikuatiri jika diagih-agihkan mungkin para sahabat akan memberikan reaksi yang boleh mengecilkan hati wanita yahudi tadi. Sebab itu baginda memakannya sendirian. Jadi begitulah mulianya akhlak Rasulullah.
Mesejnya: Jika kita menerima hadiah walau sekecil manapun atau semurah manapun maka hendaklah diterima dengan perasaan yang gembira.Begitu juga jika kita menerima pemberian dari suami atau isteri maka hendaklah kita menunjukkan perasaan yang gembira supaya tidak menimbulkan kecil hati sipemberi. Jika isteri kita memasak makanan janganlah diumpat cela kerana akan merosakkan kerukunan rumahtangga. Begitu juga kalau suami membelikan sesuatu maka perlulah dihargai dengan sepenuh hati , jangan diumpat cela apa lagi melecehkan pemberian tersebut.
Sampai jumpa lagi. Wassalam

No comments:

Post a Comment