Monday, December 28, 2009

Hari ini 29/12/09 bersamaan 12 muharam
Bila badan kita semakin tua maka akan terjadi perubahan hormon dalam badan. Bagi laki-laki perubahan akan terjadi bila jumlah testosteron semakin berkurangan. Akibatnya nafsu seks akan semakin berkurangan begitu juga dengan kadar metabolisme. Bila ini terjadi maka kemampuan badan untuk memetabolisme makanan akan berkurangan dan badan akan semakin gemuk. Keadaan ini tidak baik bagi tubuh kita dan kita akan mudah diserang oleh penyakit diabetes dan darah tinggi. Bila dah ada diabetes atau darah tinggi maka risiko untuk mendapatkan penyakit lain semakin tinggi terutama penyumbatan saluran darah dan penyakit jantung.
Bagi wanita kadar estrogen akan mulai berkurangan bila usia telah melebihi 45 tahun dan akan mengalami menopause. Bila dah menopause estrogen sangat rendah dan badan akan mengalami gejala yang tidak menyenangkan seperti panas badan yang keterlaluan, muka menjadi merah, cepat emosi, sakit kepala dan saluran faraj akan menjadi kering. Jadi wanita akan mengalami gangguan emosi yang sangat serius. Oleh itu wanita perlu faham tentang perkara ini dan mengambil tindakan yang sewajarnya. Bila estrogen dah rendah maka risiko untuk menghadapi serangan jantung akan sama dengan laki-laki. Sebelum menopause wanita dilindungi oleh estrogen dari serangan penyakit jantung .
Bila dah ada penyakit kronik seperti diabetes , darah tinggi dan sakit jantung maka seseorang itu perlu mengambil ubat secara berterusan. Masalahnya adalah bila terpaksa makan ubat yang berbagai jenis maka isu yang utama adalah soal komplian iaitu kepatuhan pesakit untuk mengambil ubat seperti yang diarahkan oleh doktor. Umumnya setiap ubat ada kesan sampingan yang tersendiri. Kalau lima jenis ubat maka pesakit akan menghadapi lima kesan sampingan. Ini yang menyebabkan pesakit tidak mengambil ubat kerana takut menghadapi kesan ssampingan ini. Kesan sampingan ada yang boleh diatasi tetapi ada juga yang serius sehingga perlu diganti dengan ubat yang lain. Jika kesan sampingan hanya menyebabkan gangguan pada perut maka ia boleh diatasi dengan mengambilnya selepas makan nasi. Ini hanya boleh dilakukan jika pesakit mendapat maklumat yang secukupnya tentang masalah ini sama ada dari doktor atau ahli farmasi. Jika tak dapat maklumat maka pesakit pasti akan berhenti makan ubat kerana masalah ini. Jadi apakah doktor atau ahli farmasi telah memberikan maklumat yang diperlukan oleh pesakit.
Isi lain yang paling utama adalah jumlah ubat yang banyak. Ada yang perlu dimakan sekali sehari, ada yang perlu di makan dua kali sehari dan ada pula yang perlu dimakan tiga hingga empat kali sehari. Ini akan menyebabkan pesakit sukar untuk mengingatinya. Jadi sudah pasti komplian akan menjadi sangat rendah dan penyakit tidak boleh dikawal dengan sempurna. Siapa yang nak mengajar pesakit tentang nama ubat, cara memakannya dan apa nak buat jika terjadi kesan sampingan. Di negara kita umumnya doktor mempunyai waktu yang sangat terbatas untuk berjumpa pesakit. Dispensing ubat pula dilakukan oleh pembantu farmasi jika di hospital tetapi di klinik swasta hanya dilakukan oleh pembantu klinik yang tak mempunyai pengetahuan yang cukup. Pembantu farmasi mempunyai diploma dalam bidang farmasi tetapi pembantu klinik cuma SPM. Jadi maklumat apa yang boleh dia berikan. Lagi pula ada klinik yang cuma menulis kegunaan ubat tanpa menulis nama ubat. Ini akan menyebabkan pesakit buta maklumat dan tak mungkin tahu ubat apa yang dia makan. Tak hairanlah banyak pesakit akan mengalami komplikasi untuk jangka panjang kerana komplian yang sangat rendah. Komplikasi yang paling utama adalah akibat dari penyakit diabetes dan darah tinggi.
Jumlah ahli farmasi di Malaysia sangat terbatas dan masih jauh dari mencukupi. Hospital swasta hanya mempunyai seorang atau dua orang ahli farmasi malah banyak hospital swasta yang langsung tidak mempunyai ahli farmasi. Pada waktu ini memang sukar bagi hospital swasta untuk mendapatkan ahli farmasi kerana kerajaan telah mewajibkan semua ahli farmasi yang baru mendapat ijazah perlu menjalani latihan housemanship di hospital kerajaan selama satu tahun kemudian diikuti dengan khidmat wajib selama tiga tahun.Jadi mereka perlu bekerja dengan kerajaan selama empat tahun. Bila waktu ini tamat gaji mereka juga sudah cukup lumayan dan jarang yang mahu meninggalkanperkhidmatan dengan kerajaan. Akibatnya tak ada ahli farmasi dalam pasaran dan hospital swasta gagal untuk mendapatkannya. Ini masalah yang terjadi pada waktu ini. Sebab itu perkhitmatan pada pesakit tidak dapat dipertingkatkan. Jumlah ahli farmasi yang dikeluarkan juga masih tidak mencukupi dan syarat untuk mengikuti ijazah farmasi di IPTA adalah sangat ketat iaitu empat flat .Artinya semua mata pelajaran mesti dapat A kalau tidak tak ada peluang nak masuk IPTA. Nak masuk swasta pula kosnya sangat tinggi dan tidak ramai rakyat Malaysia yang mampu.
Wassalam

No comments:

Post a Comment