Friday, December 18, 2009

Hari ini 19/12/09 bersamaan 2 muharam
Semalam kita baru meraikan sambutan awal muharam. Banyak tempat mengadakan berbagai program termasuk syarahan, persembahan nyanyian yang katanya berunsurkan Islam. Entahlah kita kena nilai sendiri kerana setakat ini garis panduan yang ada pun masih diperdebatkan.
Sebelum penutup hujung tahun kita berdoa agar Allah mengampunkan dosa-dosa kita yang lalu. Dalam kontak dosa ni kita diminta segera bertaubat. Sebaiknya tiap-tiap hari kita beristigfar memohon pengampunan dosa kita.
Semalam dalam khutbah jumaat yang saya dengar ada disebutkan oleh tuan imam tentang integriti.
Saya masih ingat waktu bersekolah dahulu ustaz ada memberi contoh tentang dua kejadian dizaman saidina Omar Al Qatab. Kisah pertama tentang seorang budak yang bekerja sebagai pengembala kambing. Dia ni walau pun tidak mempunyai pendidikan tinggi tetapi mempunyai sikap amanah yang baik. Satu hari saidina Omar dan rombongannya terjumpa budak ini dan ingin mencubanya. Saidina Omar berkata juallah kambing itu pada aku kerana tuan mu tidak ada di sini. Jadi kalau kamu jual tak akan ada sesiapa yang nampak. Budak itu spontan menjawab yang dia tidak akan menjual kerana Tuhan kepada tuan dia nampak walaupun tuan dia tak ada ditempat.Jadi budak ini tak mahu menjual kambing tersebut.
Satu lagi kejadian adalah sewaktu saidina Omar sedang melakukan ronda di waktu malam. Saidina Omar ini cara managemen dia adalah suka melakukan lawatan untuk melihat masalah rakyat. Dalam kontak moden cara managemen ini disebut management by walking about. Istilah ini digunakan oleh guru managemen dari barat tetapi saidina Omar dah lama melakukannya.Satu malam sewaktu beliau sedang ronda dia terdengar perbualan antara seorang ibu dengan anak gadisnya yang sedang menyukat susu kambing untuk dijual. Sang ibu menyuruh anaknya mencampurkan susu dengan air supaya boleh dapat lebih banyak susu.Katanya jika kita mencampurkan air kedalam susu takkan ada orang yang melihat kerana khalifah Omar tak akan tahu tetapi anaknya tadi mengatakan Tuhan Omar nampak. Jadi dia enggan menuruti perintah ibunya. Bila saidina Omar mendengar perbualan ini hati tertarik untuk mengetahui siapakah gadis tersebut kerana beliau bercadang untuk mengahwinkannya dengan putera beliau. Akhirnya gadis tersebut dipinang untuk menjadi menantu saidina Omar. Wanita tadi kemudian melahirkan saidina Omar Abdul Aziz yang amat terkenal kerana kebijaksanaannya memerintah negara.
Wassalam

No comments:

Post a Comment