Wednesday, December 16, 2009

Hari ini 17/12/09 bersamaan 30 zulhijah.
Petang ni sebelum magrib kita disunatkan membaca doa akhir tahun dan selepas magrib membaca doa awal tahun. Tapi kebetulan pula jam 6 petang disiarkan siaran langsung pertandingan akhir bolasepak Malaysia melawan Vietnam. Jadi besarlah cabarannya nak baca doa ni. Jangan sampai terlepas sudah. Bukan saja doa yang terlepas ,silap-silap magribpun terlepas. Umat Islam hari ni memang tak mengambil berat tentang solat ni. Beberapa tahun yang lalu salah sebuah universiti ada membuat kajian tentang peratus umat islam di Malaysia yang melakukan solat. Didapati hanya 10% sahaja umat islam yang solat secara tetap 5 kali sehari. Yang selebihnya tu tak melakukannya. Ada juga yang hanya solat setahun sekali iaitu solat sunat aidilfitri.
Kita mengambil ringan benda ni kerana tak faham tentang kepentingan solat ni. Solat adalah proses komunikasi dengan Khaliq. Dalam solat kita mengaku menghambakan diri kepada pencipta dan memohon doa untuk kesejahteraan hidup didunia dan akhirat. Paling kurang lima kali kita berkomunikasi dengan Allah.Tapi oleh kerana tak faham tentang prinsip ini maka ramai yang merasa tak perlu melukannya. Hidup mereka hanya sekadar nafsu nafsi untuk memenuhi runtunan nafsu dunia yang sementara ini tanpa memikirkan nasib di akhirat nanti .Salah siapakah?Dalam jingel salah satu radio Negeri Sembilan ada disebutkan:salah kau lah,... apolak salah den, salah kau lah,.. apolak salah den
Saya ingin menyambung tentang cerita internet dan web semalam .
Web site pertama yang dihasilkan oleh Berners Lee ialah http://info.cern.ch yang dilancarkan pada 6 ogos 1991.Dalam program itu dijelaskan bagaimana seseorang ingin memiliki browser dan bagaimana untuk membentuk web server.Ulasan yang diberikan oleh majalah Time magazine dalam keluaran mereka pada June 1999 ada disebutkan tentang kejayaan Berners Lee ini:
Thomas edison berjaya mencipta lampu tetapi beliau mempunyai ramai pembantu untuk menghasilkan ciptaan tersebut.William Shockley mendapat nama mencipta transistor tetapi alat itu sebenarnya dihasilkan oleh dua orang pegawai penyelidik beliau, tetapi World Wide adalah ciptaan Berners Lee secara solo. Dia yang mereka cipta dan ianya digunakan tanpa mengenakan apa-apa bayaran.Beliau memperkenalkan coding system yang mudah untuk dipelajari. Sistem tersebut dinamakan hypertext markup language.
Sekarang hampir semua orang yang celik huruf pandai menggunakan internet dan melayari web. Kalau masih tak pandai marilah menggerak langkah segera untuk memulakannya. Satu muharram akan masuk besok dan tahun baru masehi akan datang 13 hari lagi. Sahutlah cabaran ini dan marilah kita berhijrah. Dalam internet dan web banyak benda baik yang boleh kita dapati walaupun banyak juga benda yang merosakkan. Tapi pilihan di tangan kita
Wassalam

No comments:

Post a Comment