Thursday, December 24, 2009

Hari ini 24/12/09 bersamaan 7 muharam
Besok cuti lagi sempena krismas. Hari ni jalanraya penuh sesak dengan kenderaan yang nak balik kampung. Bulan ni sahaja dah banyak kali cuti hari jumaat bersambung sampai hari ahad.Rakyat Malaysia mewah dek cuti terutama kakitangan kerajaan. Yang kerja swasta macam kami ni cuti terbatas. Sabtu pun kena kerja

Saya ingin menyambung tentang taskirah yang saya coretkan pada hari selasa lepas. Semalam tak sempat nak menulis blok kerana dalam perjalanan dari Johor Bahru ke Seremban. Biasalah kalau dah memandu tu badan rasa penat. Jadi nak menulispun dah kurang minat.
Pengajaran kedua yang disebutkan adalah tentang kisah Surakah Bin Moktar yang cuba mengejar Nabi dan Abu Bakar serta dua orang penunjuk jalan. Baginda dan rombongan dalam perjalanan dari Mekah ke Madinah dengan menaiki unta. Surakah ni memang jagoan menunggang kuda dan pandai bermain senjata. Dia tergiur dengan hadiah yang ditawarkan oleh Abu Lahab iaitu sesiapa yang dapat menangkap Muhamad hidup atau mati akan menerima hadiah 100 ekor unta. Bayangkan jika seekor unta berharga RM 5000 maka seratus unta berharga RM 500,000. Ini yang menyebabkan Surakah tergiur walaupun terpaksa bersusah payah menjejaki Rasulullah dan rombongannya.Dipertengahan jalan maka kuda Surakah tiba-tiba membuat emergency break. Apa lagi terpelantinglah Surakah tapi beliau hanya cedera ringan. Lepas tu hatinya mula berdetik dan timbul rasa ragu-ragu. Kerana tawaran yang lumayan tadi dia pun meneruskan perjalanan. Mungkin mereka yang tamak ni juga disebut serakah sempana nama Surakah Bin Moktar. Setelah hampir mendekati Rasulullah maka kaki kuda Surakah terbenam dalam pasir dan tak mampu lagi untuk bergerak.Maka Surakah menjadi panik. Jadi timbul rasa takut dalam hatinya dan beliau yakin yang dikejar adalah bukan sebarangan orang tetapi manusia istimewa. Oleh kerana tidak ada lagi jalan keluar dalam masalah nya itu maka Surakah terpaksa meminta ampun pada Rasulullah dan memohon agar Rasulullah mendoakan supaya kudanya dapat bangun dan beliau berjanji akan meninggalkan Rasulllah secepat mungkin. Akhirnya Rasululah mendoakan dan kuda tadi dapat bangun dan berjalan kembali. Sebelum Surakah beredar maka Rasulullah berpesan agar Surakah menyampai berita tentang kejadian tersebut pada Abu Jahal. Sampai di mekah Surakah menceritakan segalanya pada Abu Jahal dan menyeru agar Abu Jahal berhenti memusuhi Nabi. Tapi yang namanya Abu Jahal tetap saja dengan hati busuknya.

Sesampai di Madinah keadaan pada waktu itu tidak memihak pada umat Islam .Ekonomi dikuasai sepenuhnya oleh orang Yahudi dengan tali barut mereka Abdullah Bin Ubai. Semua perigi telah dikuasai oleh orang yahudi sehingga umat Islam terpaksa membeli air dari mereka dengan harga yang sangat mahal. Tindakan pertama Rasulullah ialah memanggil Abdul Rahman Bin Auf yang merupakan pakar ekonomi untuk membeli sebuah pergi dari orang yahudi. Puas Abdul rahman mencari orang yahudi yang sanggup menjual perigi tetapi tak berjumpa. Akhirnya selepas puas berusaha maka Abdul Rahman berjaya mendapatkan seorang yahudi yang sudi menjual periginya. Setelah itu Rasulullah memerintahkan agar semua orang Islam membeli air dari perigi Abdul Rahman. Akibatnya kerana jumlah umat Islam yang ramai maka perjualan air dari perigi-perigi milik orang yahudi berkurangan dan perniagaan mereka terjejas. Akhirnya satu demi satu dari perigi mereka terpaksa dijual kepada orang Islam.
Pengajaran yang amat berguna adalah orang Islam perlu hanya membeli dari orang yang seakidah. Kita patut menggunakan kelebihan dari segi bilangan dan jika semua orang Islam mempunyai kesedaran ini maka business akan dikuasai oleh orang Islam. Marilah kita memulakannya mulai sekarang.Kalau setakat lebih lima hingga sepuluh sen tu anggap saja sedekah kepada rakan seakidah.
Wassalam

No comments:

Post a Comment